Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 43

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

37 de

zelfmoord en de wanhoop is de bewijsvoering tegen dit stelsel. Vlak daartegenover staat het Deïsme. Het leert precies omgekeerd, dat God volstrekt niet in de dingen aanwezig is, en er zich ook niet mede bemoeit. Het scheidt God en wereld. Men heeft wel als een zwakke gelijkenis dit beeld gebruikt: een klokkenmaker vervaardigt een klok, het uurwerk er in, windt het op, en laat het dan voorts afloopen, zonder er naar om te zien Het Deïsme ontkent dus wel Gods bestaan niet, ook niet de schepping door Hem, maar het laat die schepping nu onafhankelijk naar z g. n. vrije zelfbepaling los van God en zijn dadelijke inwerking bestaan. Gelijk het Pantheïsme het noodlot stelt, zoo leert het Deïsme het toeval. Maar ook dit stelsel bevredigt niet. Vooreerst hebben de nieuwere natuuronderzoekingen te duidelijk bewezen, dat een vastheid der natuurorde alles beheerscht. En zoo blijft er voor het Deïsme alleen nog maar plaats op het terrein van het bepaaldelijk religieuse leven ; dus voor den dienst van God. Maar hier wordt het volkomen van onwaardij. Immers deze leer stelt God e n ' mensch tegen elkaar over. De vrede met God ligt niet in een gemeenschap met Hein, maar in een volstrekte scheiding. Immers wanneer de inwerking Gods wordt ontkend, dan zou alle inmenging Gods tevens berooving zijn van 's menschen zelfstandigheid. Het wordt een concurrentie tusschen God en schepsel, waarbij ten slotte de mensch los van God zich zal voorschrijven hoe het zal zijn. Dat is: het Deïsme is de wortel van de Revolutie. Het Theïsme is de leer van den Christen Het offert niet de schepping aan de voorzienigheid op, noch de voorzienigheid aan de schepping. Het belijdt, dat God is boven ons, en van vóór de grondlegging der wereld; het aanvaardt de schepping; maar is tevens verzekerd, dat God zijn schepsel niet aan zichzelf overliet. God boven ons, is ook God in ons en met ons. Dit is een leer die de grondslag vormt van alle ware religie en troost.

HOOFDSTUK

X.

DE ZONDEVAL. De oorsprong van de zonde ligt niet in God. Wel staat ook de zonde niet buiten Gods besluit. Want evenals God volmaakt goed is, en daarom de zonde niet kan bewerken; evenzeer is Hij ook volstrekt souverein, en dies vrij, om de mogelijkheid der zonde te scheppen. Wij moeten er nadruk op leggen, dat God niet slechts de zonde toeliet, zoodat het schijnt, dat de zonde een bestaan heeft onafhankelijk van God, al ware het slechts in haar ontstaan ; neen, veel hooger rijst Gods grootheid en albestuur daarin, dat Hij beslist heeft geieild de mogelijkheid der zonde. De zonde in haar idee, de gedachte der zonde is volstrekt niet eerst ontstaan in engel of mensch ; maar omdat de zonde, het kwaad alleen staat in het teeken van het goed, is de ge-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's