Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 11

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

4

tot kennis van God zou kunnen komen ; maar we verstaan er onder dat de mensch in zijn ziel een indruk heeft van een hooger Wezen ; zoodra de mensch n.1. hoort dat er een God is, moet er niet eerst een z. g. n. wetenschappelyke bewysvoering nog vóóraf gaan ; neen, hij aanvaardt dat, als niets vreemds, of tegen de natuur van zijn ziel strijdende. Verkregene Godskennis is daarom geen tegenstelling met ingeschapene, maar beteekent, dat we uit de schepselen rondom ons, en het allerklaarst uit Gods Woord (de H. Schrift) tot een breeder en dieper kennis van God kunnen komen. Beide soorten van Godskennis berusten dus op openbaring. Deze is onmisbaar. Ook hier geldt het: uit Hem zijn alle dingen. HOOFDSTUK

II.

DE HEILIGE SCHRIFT. Zij is het beschreven Woord van God. Tot aan Mozes was er een onbeschreven Woord Gods; in dien tijd maakte God zijn Woord bekend door mondelinge aanspraken en openbaringen aan de Vaderen ; welke door overlevering werden bewaard; wat wegens den längeren levensduur der menschen te gereeder kon geschieden. Dit beschreven Woord van God omvat twee deelen: het Oude- en Nieuwe Testament. Deze behooren bij elkaar ; en staan tot elkaar in verhouding als belofte tot vervulling. De Joden verwerpen het Nieuwe Testament. \ De modernen daarentegen beschouwen het Nieuwe Testament als van de hoogste waarde ; zij het ook dat die waarde voor hen niet is, wat ze voor ons zij. In den nieuwen tijd wordt in die kringen dan weêr bij uitstek van waarde geacht, wat Jezus zelf heeft gezegd; en daarvan vormt de Bergrede dan weêr het allervoornaamste deel, die is de sleutel des Evangelies. Leo Tolstoy zeide, dat het N. T. een zak vuilnis was, maar waarin de bergrede als een schoone schat was. Het onhoudbare van deze opvatting deiSchrift springt al dadelijk in het oog, als we er op wijzen,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's