Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een staat met den Bijbel - pagina 65

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een staat met den Bijbel - pagina 65

vier lezingen gehouden te Amsterdam, in den winter van 1901-1902

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

7o

HET HOOGER ONDERWIJS.

te wijzen, die niet in eenen min of meer aannemelijken zin konden worden uitgelegd. Ik zou zelfs met het oog hierop kunnen zeggen, dat wij volkomen homogeen zijn. Sedert Dr. Kuyper het vroeger door hem ingenomen standpunt verlatende, toegeeft dat de Overheid kennis draagt óók van hetgeen buiten het gebied van de natuurlijke Godskennis ligt,bestaat tusschen zijne opvatting en de mijne geen principieel verschil. Van de fractie de Visser-Verkouteren bleek uit eene officieuse mededeeling dat zij g e e n doodstraf voor ketters en g e e n Staatskerk wil, zoodat men van haar zoo ongeveer hetzelfde zou kunnen zeggen. Er licht echter eene waarheid a c h t e r deze waarheid. Men ontdekt haar het best op het terrein van het onderwijs. Zij is de spil waarom zich de politieke partijen bewegen. Zij ligt in de vraag: Is het u te doen om het bestaan en den invloed van mijne, uwe of hunne geloofsgenooten of geestverwanten te waarborgen, in d e n neutralen Staat, of komt gij tegen dien Staat zeiven op ? De strijd op politiek terrein is, ten slotte een strijd van b e l a n g e n . Deze stand van zaken herinnert ons aan eene aloude mythe van de Perzen. Het Parsisme neemt aan dat er twee beginselen of twee goden zijn, Ormuzd en Ahrisman, de god des lichts en de god der duisternis. Zij zijn beiden evenwel voortgekomen uit den Zwana Akarana, den ongeboren tijd, en waren aanvankelijk even sterk, zoodat zij elkander indien het toen tot eene worsteling gekomen ware, zouden hebben vernietigd. Vandaar de door Ormuzd ontworpen voorslag, dat de beslissende worsteling tot het einde van deze bedeeling zou worden verdaagd, waaraan Ahriman zijn goedkeuring hechtte. Ieder zou het recht hebben op zijn eigen terrein schepselen voort te brengen die zich aan hem onderwierpen, en in zijn belang werkzaam waren, O r m u z d

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's

Een staat met den Bijbel - pagina 65

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's