Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 9

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2

Maar die kennis hebben we niet van onszelf. Alle kennisse Gods is vrucht van Gods Openbaring aan ons. Indien God zich niet had geopenbaard, zou er alleen van kennis Gods in God zelf sprake kunnen zijn. Deze openbaring Gods heeft als grondslag de zelfkennis Gods. Dat wil zeggen : God kent zichzelf en daarom kan Hij zich openbaren; en kan Hy zich openbaren in waarheid. Ware dit niet zoo, kende God zichzelf niet, dan zou vanzelf deze openbaring in elk geval niet boven allen twijfel verbeven zijn. De Schrift leert deze zelfkennis Gods ; b.v. in plaatsen als 1 Cor. 2 : 10. Toch heeft God niet alles van zich geopenbaard wat in Hem is. Dat zou natuurlijk niet kunnen; vooreerst omdat God als de oneindigde, nooit kan gezegd worden zich geheel en al te hebben »uit" geopenbaard; en ten tweede, zouden wij eindige menschen, met beperkt, eindig verstand dit toch niet in ons kunnen opnemen. God is daarom in Zijn openbaring zoo wonderlijk goed geweest, zich op verstaanbare wijze aan ons te openbaren. De mensch en de openbaring beiden zijn op elkaar aangelegd. De mensch ontving de profetische gave van God te kunnen beluisteren in Zijn openbaring ; het te kunnen indenken, en uit te spreken. En anderzijds is alle openbaring Gods feitelijk, n.1. waar God zich voor den mensch verstaanbaar maakt, een menschwording. De menschwording Gods in de volheid Zijner openbaring is de vleeschwording des Woords. Toch kan die openbaring worden onderscheiden ; en wel in twee soorten : algemeene en bijzondere. Ook wel genoemd een openbaring in de natuur en in de Schriftuur. Deze algemeene openbaring is begonnen in de schepping, en wordt voortgezet in de onderhouding en regeering aller dingen. Zoo openbaart God zich in de natuur rondom ons ; in de geschiedenis van volken en personen ; in het hart en geweten van ieder mensch. Hoe groot dit goed reeds is, toch is thans deze algemeene openbaring onvoldoende. Immers ze leert ons Christus niet kennen. De natuur enz. weet niet van genade. Zij maakt er ons niet mede bekend. Wanneer we, duidelijk gezegd, geen Bijbel hadden, dan wisten we niet hoe we zalig moesten worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's