Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 16

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

9

Daar zijn werkelijk menschen, die niet gelooven aan God. Toch zijn dat uitzonderingen. Het atheïsme is niet de regel. Alle volken hebben religie. Het atheïsme heeft nog nimmer, noch bij het heidendom, noch in de cultuur-landen burgerrecht verkregen. Steeds komt de menschelijke natuur er tegen in verzet. Het atheïsme is dan ook volstrekt geen vrucht van, zooals men zegt (!), wetenschappelijk onderzoek, maar vrucht van de verwerping der openbaring; terwijl dit weder voorkomt als gevolg van den twijfel des' harten; waarvan de oorzaak ligt in het ongeloof; en dit weer ligt in de verdorven kern van ons wezen. Het is geen hoofdskwestie; maar een hartskwestie. Al naar we zijn, zullen we hier denken.

Is God een Geest, en wordt er toch gesproken over 's Heeren oogen, voeten enz., dan zijn dat uitdrukkingen voor ons, om naar onze bevatting te spreken van werkzaamheden of eigenschappen Gods, die naar onze bevatting het meest overeenkomen met deze onze menschelijke lichaamsdeelen, en derzei ver werkzaamheden. Dat er maar één God is, is volkomen overeenkomstig het absolute begrip »God"; het is de duidelijke leer der Schrift; zie 1 Tim. 2 : 5. Joden, Christenen, Mohamedanen gelooven aan één God. Het heidendom belijdt vele goden. De namen Gods.

Een naam is de benoeming, het teeken van iets, naar een eigenschap, zoo vooral bij God. Tusschen Zijn wezen en Zijn naam ligt een van Hein-zelf gelegd verband. Zijn naam is niet met Zyn wezen in strijd, maar doet ons iets van dat wezen kennen. De naam Gods is God zelf, gelijk Hij zich in een of ander opzicht openbaart. De naam is het middel dus om zich aan ons bekend te maken ; en waardoor wij over Hem kunnen spreken, en Hem kunnen aanroepen. Wegens de veelvuldige openbaring Gods zijn er ook vele namen. Vanwege onze vele geestelijke behoeften heeft God zich willen openbaren op onderscheidene wijzen, en van daar vele namen. Deze namen kunnen in hoofdzaak aldus worden ingedeeld : 1. De Eigennamen Gods;

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's