Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een staat met den Bijbel - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een staat met den Bijbel - pagina 36

vier lezingen gehouden te Amsterdam, in den winter van 1901-1902

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46

IS DE BIJBEL EEN

op politiek gebied ? keert derhalve opnieuw tot ons weder. De Heidelbergsche catechismus richt het verwijt tot de Kerk van Rome dat zij Christus met den mond roemt en met de daad verloochent. Hetzelfde zou ook kunnen worden gezegd van hen die de Schrift buiten de politiek houden. »Het is de eerste zorg van de Revolutie geweest," zegt Groen van Prinsteren, ') »het Christendom onder vele betuigingen van eerbied uit alle deelen van de wetenschap te verdringen". Het werd m. a. w. geïsoleerd. »Madame de Staël spreekt van une vénération dérisoire qui écartait la religion de toutes les affaires de la vie". 2 ) Er blijken echter thans staatslieden te zijn, die in zóóver met de Revolutie hebben gebroken, dat zij den godsdienst, het Christendom, wel eenigen invloed op den gang van het openbare leven willen toekennen, terwijl zij dien aan de Schrift blijven ontzeggen. Dit is m. i. inderdaad ook thans het geval. Onder de heerschappij van de Revolutie, het aan haar verwante individualisme, alsmede achtereenvolgende godgeleerde en wijsgeerige stelsels, o. m. het Hegelianisme, dat de eenheid van Oud en Nieuw Verbond verbrak, en het Supranaturalisme, dat het wezen van de openbaring in mededeelingen van leerstelligen aard zocht, bleef men aan de Schrift de haar toekomende plaats als richtsnoer van geloof en wandel, uitgenomen in den kring van het godsdienstig en zedelijk leven van den enkele, ontzeggen. \ De prediking hield op eene bediening des Woords te zijn, werd van haar profetisch karakter beroofd en werd beperkt tot eene E v a n g e l i e v e r k o n d i g i n g , die hoofdzakelijk tot »stichting" moest dienen. De wetenschap bleef min of meer onaf hankelijk van de Heilige Schrift. 1) 2)

Verspr. Geschr. Blz 84. Verspr. Geschr. Blz. 134.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's

Een staat met den Bijbel - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's