Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 30

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

De leer van de schepping is van tweeërlei belang. Ze geeft ons n.1. vooreerst een antwoord op de vraag : vanwaar dit al ? Dus heeft ze een natuurkundige waarde. Ieder beeft op zijn manier wel eens nagedacht over deze vraag: »vanwaar dit al?" In den tegenwoordigen tijd vermeent de wetenschap, dat met het scheppingsverhaal als een onwaarheid en onbegrijpelijkheid moet worden gebroken. Omdat men niet heeft willen buigen voor het scheppingsdogma, heeft men getracht op allerlei andere wijze het ontstaan der dingen uiteen te zetten. Maar zoo ooit, dan is hier de on waardij des ongeloofs aan het licht getreden. Immers 'wat men van die zijde leeraart, is volstrekt niet bewezen, in den zin zooals het ongeloof zelf dat woordje »bewijzen" gebruikt. Wat het ongeloof ons aanbiedt in zijn leer b.v. dat de stof eeuwig zou zijn, moet eveneens worden geloofd; en is niets dan een wijsgeerige bespiegeling. Reeds omdat men leert dat de stof eeuwig zou zijn, is 't een geloofsstuk ; een dogma.

Want wie zou het bewijzen?

Alleen zoo iemand, die ook eeuwig is geweest. Waar is die? Neen de zaak is geheel anders. Deze of gene ongeloovige denker, heeft het zoo uitgedacht en verzonnen uit ongeloofsafkeer van den bijbel, maar dan ligt daarmee dat stelsel veroordeelt, naar zijn eigen maatstaf zelfs. Want het zegt, dat alleen mag aangenomen worden als waar, wat op de ervaring en op de stoffelijke waarneming is gegrond. In 't algemeen is de hedendaagsche opvatting over het ontstaan der dingen bij het ongeloof deze : De stof zelf is eeuwig, heeft dus geen ontstaan gehad. Alleen is er een eeuwig proces van gedaante-verandering, van eindelooze ontwikkeling, een onophoudelijk worden. Maar nu eerst deze vraag: als het ongeloof het scheppings-verhaal verwerpt als een wonder, als onbegrijpelijk, als niets verklarend, mag ik dan vragen, welk menschenkind dit stelsel des ongeloofs begrijpt, ik herhaal: begrijpt; wien is dit nu duidelijk en lslaar, dat de stof eeuwig is, dus voor honderden-millioenen jaren er reeds zijnde ? En zoo eeuwig maar terug. Is het scheppingsverhaal een wonder ? dit stelsel geeft er iets voor in de plaats, dat minstens even groot een wonder kan genoemd. De stof is eeuwig; maar dan kan er geen ontwikkeling

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 96 Pagina's