Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Naarstiglijk komen" tot de Gemeente Gods - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Naarstiglijk komen" tot de Gemeente Gods - pagina 4

een opwekking tot getrouw kerkgaan

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

4 wederstrevig leer.

Een

hart.

Bij wien het leven vaak gaat b o v e n

mensch,

de

die in de theorie z e g t : ja zoo is het;

maar voor wien de praktijk wel eens te machtig is. D a a r o m achten we het noodig, deze uitspraak van onzen Catechismus

iets

nader

en

dieper

tot

de conscientie te

brengen, door eenige theoretische en praktische toelichting. Het volk

gaarne

opgaan

naar

de samenkomsten van

is een kenmerk van elk waar geloovige. H e t

tot den dienst van

Gods

behoort

God.

Zelfs is het zóó en dermate een wezenskenmerk van religie

(godsdienst),

"heidendom)

het

dat

zelfs

opkomen

bij

de

pseudo-religie

tot de plaatsen van

de (het

Godsveree-

ring bijzonderlijk eisch is. Evenwel met een merkwaardig

onderscheid.

Bij de heidenen was men er diep van doordrongen, "het

betaamde

getrouw en naarstig de plaatsen der

dat

Gods-

^vereering te bezoeken, als het er de tijd voor was. Niet alleen een

enkelen dag, maar somtijds, gelijk bij de Grieken

en

R o m e i n e n , waren het gansche weken, welke het volk moest •doorbrengen

in

bijzondere

vereering

zijner

(af)goden.

N i e m a n d zou het ook gewangd hebben, om zonder ernstige redenen, dezen plicht te verwaarloozen. Evenwel •de

(en dit is een onderscheid van beteekenis) bij

heidensche

volken

was

die

vereering der

(af)£oden

l a n g niet voor ieder dezelfde. D a a r waren, ook op godsdienstig gebied, klassen, standen, •onderscheidingen. T o t de zoogenaamde mysteriën (de geheimen

van

den

•dusgenaamde

heidenschen godsdienst)

werden alleen de

»ingewijden" toegelaten.

D a t was niet voor i e d e r ; niet voer het volk, de massa. Alle

godsdienstige

samenkom;ten der heidenen waren dus

lang niet voor ieder toegankelijk. H e t verborgene, het fijne -van de zaak, de intimiteiten der religie, — -was het gegund er in te deelen.

slechts enkelen

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 39 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 39 Pagina's