Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorstel-Bavinck en Voorstel-Bos, met elkander vergeleken - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorstel-Bavinck en Voorstel-Bos, met elkander vergeleken - pagina 50

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nog enkele expl. voorhanden Van

DE KWESTIE VAN DEN DAG. Een ivoord

naast

dat van Prof.

Br. H.

BAVINGK,

door T. BOS, v. d. m. te Dokkum. Prijs f 0,30.

Verschenen bij

JAN

HAAN

T. I D E

te

Groningen:

G-EOOT,

De Bijb. Geschiedenis en Verstandelijke vorming. Prijs ingen. ƒ 0 70, geb. in linnen f 1. —. Van dit zeer keurige werkje schrijft Dr. „De Bazuin":

BAVINCK

in

Met groot genoegen hebben wij van dit werkje kennis genomen. De geachte schrijver stelt zich ten doel, om eens in een reeks van voorbeelden aan te toonen, wat het Christelijk onderwijs aan den Bijbel te danken heeft, en daarin boven de neutrale school een schat van groote opvoedkundige waarde bezit. Zeer terecht zegt hij op bl. 4 : Het Christelijk onderwijs maakt de verstandelijke ontwikkeling van het kind meer volledig, meer harmonisch dan het neutraal onderwijs. En hij zegt dat niet alleen, maar hij bewijst het en laat het ons zien. Aan de hand van enkele gedeelten uit de H. Schrift, zooals de schepping, de geschiedenis van Abraham, Mozes, Israël in de woestijn enz., wijst hij in het kort den rijkdom der voorstellingen aan, die het kind ongemerkt daardoor opdoet. Voorstellingen, die op allerlei dingen betrekking hebben, op den oorsprong aller dingen, het huisgezin, het huwelijk, de volken, de landen, de voortbrengselen, enz., enz. Alles veel te veel om op te noemen. De Bijbel, als middelpunt van alle onderwijs, geeft aan het kind op eenvoudige wijze eene gansehe wereld- en levensbeschouwing. De neutrale school, die deze leerstof mist, moet daarom op allerlei onbeholpen wijze naar eenige vergoeding zoeken, en grijpt naar wijsgeerige stelsels, opvoedkundige theorieën, zaakonderwijs, school wandelingen, vertellingen, sprookjes enz., en raakt met dat alles hoe langer hoe verder van de wijs. De heer De Groot stelt dat alles duidelijk in het licht Wij wenschen het boekje in veler handen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 51 Pagina's

Voorstel-Bavinck en Voorstel-Bos, met elkander vergeleken - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 51 Pagina's