Handleiding bij de beoefening der geref. geloofswaarheden - pagina 78
72
is al datgene wat ons Gods eisch doet kennen, terwijl Evangelie is alles wat ons spreekt van Gods reddende liefde, waar wij dien eisch niet konden volbrengen. Dit Woord Gods is zonder eene bijzondere werking des H. Geestes echter niet genoeg. Zal dat Woord vrucht dragen, dan dient er een werking des H. Geestes mede gepaard te gaan. Hoe is nu die verhouding tusschen Woord en Geest ? Deze, dat dit Woord in zichzelf niets er bij behoeft te ontvangen, dat Woord is goed geheel en al. Maar zal nu de prediking er van zijn tot geloof en bekeering, dan moet de akker (het hart,) toebereid worden door den H. Geest. Deze werking des H. Geestes gaat dus in dat geval, gepaard met het Woord. Maar deze werking van den H. Geest mag toch niet los van het Woord worden gedacht, omdat die H. Geest is de Geest van Christus en der gemeente, in haar uitgestort, en aan welke de beloftenisse Gods is geschonken. Het verbond met de beloftenissen, dus 't welk als inhoud het Woord Gods heeft, is aan de gemeente geschonken, en onder die verbondsbediening arbeidt de H. Geest. B.
De Sacramenten.
De Sacramenten behooren bij het Woord. Ze zijn de teekenen en zegelen van het Verbond Gods. Gelijk bij een belofte wel eens een ring wordt geschonken, gelijk een scepter teeken is van het koningschap enz., ongeveer op deze wijs, zij het in verhoogde mate, in dieper beteekenis, is het met de Sacramenten. Bij den Koninklijken brief (het Woord) aan de Bruid des Heeren, heeft de hemelsche Bruidegom ook een ring geschonken, waarin gegraveerd staat: »God zal Zijn waarheid nimmer krenken." Het woord »Sacrament" beteekende bij de Romeinen datgene, waardoor iemand zichzelf of een ander tot iets verbond, 't Was dus zooveel als een onderpand. Dit woord werd nu in de eerste tijden in de Christelijke kerk gebruikt, voor allerlei kerkelijke handelingen en plechtigheden. Maar later alleen gebruikt voor een zevental ceremoniën, die de Roomsche kerk als Sacramenten beschouwde. Door de Gereformeerden worden naar de Schrift slechts twee sacramenten aanvaard, doop en avondmaal.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Brochures (TUA) | 96 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Brochures (TUA) | 96 Pagina's