Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een staat met den Bijbel - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een staat met den Bijbel - pagina 39

vier lezingen gehouden te Amsterdam, in den winter van 1901-1902

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 hiermede dan ook aanleiding tot eene begripsverwarring die met het oog op allerlei Roomsche dwalingen hare bedenkelijke zijde heeft. De Rede is hier i een kenvermogen. Het oog des geestes waarmede de mensch waarneemt en de hand waarmede hij het waargenomene verwerkt; 2 een gebied van kennis waarbij te annexeeren valt alles wat een natuurlijk mensch, een heiden, een ongeloovige, in één woord iemand die zich niet laat bestralen door het licht der Openbaring, te weten komt. Vergeten wij, nu, een oogenblik dat het woord »Openbaring" dubbelzinnig is, omdat men ook van eene a l g e m e e n e Openbaring kan spreken, en beperken wij het gebruik van het woord óf tof het spreken Gods waardoor Hij zichzelven, zijn plan en wil bekend maakt óf tot de Heilige Schrift waarin die kennis vervat is, want in deze drie beteekenissen komt dit woord voor. Het is puur Roomsch haar zóó onafhankelijk van de Rede als orgaan van alle menschelijk weten te maken alsof zij buiten de denkvormen van ons verstand omging, onafhankelijk was van de wetten, waaraan ons denken onderworpen is, en geene functie had te vervullen bij het onderzoek der Heilige Schrift. Wanneer wij nu, alles wat de mensch buiten de Schrift om te weten komt tegenover de kennis die eene vrucht is van de bijzondere Openbaring stelt, en dus als het ware tweëerlei gebied krijgt, door de tegenstelling »Rede" of «Openbaring" »Natuur of Genade" aangegeven, is men alweer op weg naar Rome. De stelling dat de Openbaring de Rede corrigeert, wordt i n d i t v e r b a n d zeer bedenkelijk : Men vergeet, dat dit niet van de Rede, maar van het misbruik van de Rede, niet van de natuurlijke Godskennis maar van de verminking dier Godskennis kan worden gezegd. D e O p e n b a r i n g v u l t de R e d e aan. Wij belijden, wel is waar, dat het verstand door de zonde verduisterd is, maar voegen er in onderscheiding van de Roomsche Kerk en van Luther bij : even-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's

Een staat met den Bijbel - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902

Brochures (TUA) | 102 Pagina's