Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 40

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

42 De natuurlijke Godskennisse is er dus zeer zeker, ook bij den natuurlijken mensch, maar bij hem leidt ze nooit tot kennis der zuivere

waarheid. De sprake Gods wordt hier

als door een doove beluisterd die het telkens mis verstaat. Evenwel is ze altoos zoo genoegzaam dat de mensch niet te verontschuldigen is. Daarom staat er geschreven: Overmits hetgeen

van

God kennelijk is, in hen openbaar is:

want God heeft het hun geopenbaard. Want zijne onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen

verstaan

en doorzien, beide Zijne eeuwige

kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben

verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld gewor-

den in hunne overleggingen, en hun onverstandig hart is verduisterd geworden. (Rom. 1 : 19 — 21). Het is innerlijk genade Gods als Hij ons weer bekwaam maakt Zijne Openbaring in de werken Zijner handen te aanschouwen, als Hij ons Zijn woord

in het boek der

schepping weer met juistheid te lezen geeft. En daarbij verricht de H. Schrift onschatbare diensten als correctief.

Zoo genomen echter mag de H. Schrift niet als

bovennatuurlijke tegenover de natuurlijke Openbaring gesteld worden, dan alleen in zooverre dat het bovennatuurlijke genade is dat de H. Schrift ons geschonken werd. Maar als correctief

openbaart zij niets bovennatuurlijks maar geeft

alleen het juiste inzicht in het natuurlijke. Doch de H. Schrift is niet alleen correctief, zij is ook supplement, en als supplement openbaart zij wat de orde der Natuur te boven gaat, wat uit de Natuur, zelfs in den staat der rechtheid nooit had kunnen gekend

worden, in één woord al

het bovennatuurlijke. Dat supplement brengt ons de openbaring

van Gods barmhartigheid en genade voor den zon-

daar, in den Zoon van Zijn eeuwig welbehagen en Zijner teederste liefde.

Dat

supplement predikt

ons het zalig-

makend Evangelie. Alzoo eeren wij de H. Schrift als een correctief voor de

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's