Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 16

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18 Elke gedachtenwisseling nu met die eerste school is reeds van

te voren

met onvruchtbaarheid geslagen. Het debat

met iemand die pretendeert niet te gelooven aan het bestaan van God Almachtig, nog veel minder aan eene Openbaring van het eeuwige Wezen, treft nimmer doel. In den Atheïst

hebt ge te doen met een psychisch abnormaal

mensch, bij aldien hij metterdaad een Atheïst is. velen

Want

scheppen er vermaak in zich voor Atheïst uit te

geven zonder het evenwel ook wezenlijk te zijn. Het omgekeerde geval bestaat evenzeer dat velen roepen: des Heeren tempel, des Heeren tempel, des Heeren tempel zijn wij, maar zijn het metterdaad, helaas, niet. De vulgaire Materialist wereld

die de realiteit der geestelijke

ontkent is een mensch die de natuurlijke organen,

ik zeg niet voor het bovennatuurlijke,

maar zeer bepaalde-

lijk voor het boven zinnelijke mist. Het bovennatuurlijke

en

het bovenzinnelijke zijn wel te onderscheiden. De zoodanige is voorstander Alleen

wat

van wat

men noemt de Positieve school.

zinnelijk, stoffelijk, materialistisch is bestaat

voor

hem en is zijns inziens voor kennisneming vatbaar.

Het

denken is slechts het zweeten van de hersenen, en

liefde is niets dan het bloeden van het hart, en zweet en bloed scheiden zich af gelijk urine van de nieren en gal van de lever. Maar ik beweer dit, dat evenmin als ge met een krankzinnige over Logica, met een blindgeborene over licht, met een daltonist over kleuren en tinten, met een stokdoove

over tonen en klanken kunt spreken, omdat zij

eene existentie hebben in strijd met den natuurlijken aanleg des menschen, dat gij zoo ook evenmin met een Atheïst — in dien hij waarlijk een Atheïst is — of met een vulgairen Materialist over

de realiteit

der geestelijke, onstoffelijke,

bovenzinnelijke dingen kunt spreken.

Yeel minder is de

zoodanige te overtuigen van de waarachtigheid der natuurlijke Godskennisse

omdat bij hem het natuurlijke

orgaan,

den normalen mensch eigen voor de waarneming daarvan, is afgestompt.

Hij is op boven zinnelijk gebied — om niet

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's