Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 41

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

43 natuurlijke Godskennisse,

en als een supplement voor de

bovennatuurlijke kennisse Gods. En een noodzakelijke strijd tusschen deze heilige Openbaring en de formeele Rede kennen wij niet dan in zooverre dat het aan de zonde te wijten is dat de mogelijkheid van zich te vergissen geboren werd en dat de leugen moedwillig deze vergissing wil handhaven. En ook weten wij dat 's menschen Rede door de val van hare vroegere heerlijkheid, energie, juistheid en scherpte is beroofd. Maar voorts beweren wij dat de eigenlijke strijd tusschen deze schriftuurlijke Openbaring en de materieele Rede gestreden maar

wordt. Dit is echter geen logische strijd,

de antithese van zonde en genade. Daarom eindigt

artikel 2 van de Gereformeerde Geloofsbelijdenis dan ook aldus:

„Ten tweede geeft Hij zichzelven ons nog klaarder

en volkomener Woord, te

te kennen

weten, zoo veel

door Zijn heilig

en Goddelijk

als ons van noode is in dit

leven, tot Zijne eer, en de zaligheid der Zijnen". En zoo is het dat Calvijn de Heilige Schrift bij een bril vergeleek, om daarmede recht te kunnen zien en juist te lezen. In het reeds aangehaalde werk Uit het Woord lezen we dienaangaande:

„Calvijn heeft dit schilderachtig uitge-

drukt, toen hij de Heilige

Schrift vergeleek bij een bril.

Zonder haar kunt ge op de schepping wel turen, maar niet lezen uw

wat in haar letteren geschreven staat. Maar wordt

oog verscherpt,

verhelderd

Schrift, dan ontkomen die U

door het instrument der

haar letteren

aan de verwarring,

eerst het lezen onmogelijk maakt, ge onderscheidt

ze, spelt de woorden, verstaat den zin. Let wel, hij noemt de Heilige Schrift niet ons oog, maar de bril, die het zwakke oog te hulpe komt. Dat oog is er dus, ook al werdt ge nog niet tot de Schrift gebracht, en al is dat oog nog zwak, al is het tot goed lezen nog onbekwaam, het ontvangt toch indrukken, het bespeurt toch dat er iets geschreven staat, en dat juist is het, wat onze kerk Godskennisse wil". i ) 1. o. p. 50.

met de natuurlijke

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's