Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 9

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 •

daarin voorlooper van het latere Roomsche Dualisme. Augustinus loste die antithese

op in eene hoogere eenheid die

heerlijk is. Zoodoende werd het Dualisme tusschen geloof en weten, rede en openbaring, natuur en genade overwonnen en werd het oog van de gave afgeleid tot den Gever, die èn Openbaring èn Rede geschonken had. En toch, men sprak voorheen, en spreekt thans nog van eene klassieke tegenstelling. En wie zal ontkennen, dat alle eemVen door die antithese eene machtige leuze is geweest in den strijd des levens op elk gebied'? Te recht of ten onrechte? Ik zeide, en daar leg ik nu den nadruk op, zonder meer is het eene valsche tegenstelling. Daarom rijst thans de vraag: Is er geen oorzaak voor die klassieke tegenstelling? En ik antwoord zeer zeker. Beknopt, zakelijk en juist drukte Mr. groepeering" pag. niet

ANEMA

in zijne brochure „Partij-

14 het aldus uit:

„De tegenstelling is

Openbaring eenerzijds en Rede anderzijds, maar een

Rede, die pretendeert ongeschonden te zijn en als algemeen menschelijke rede in zich zelf den beslissenden vorm waant te bezitten van waarheid en gerechtigheid, en de Rede, die erkent verzwakt

en deels vervalscht

te zijn, en daarom

justificatie en correctie door Openbaring noodig te hebben." Laat mij deze zaak in alle eenvoudigheid u mogen voorstellen. De vraag of Openbaring en Rede eene antithese vormen of wel

in hoogere synthese zich vereenen, dient plaats te

maken

voor de geheele

andere:

wat is Rede en wat is

Openbaring ? En mede van de beantwoording van deze vraag hangt af welke positie bij dit geding moet worden ingenomen. De beschouwingen verschillen hier hemelsbreed. De een denkt er zus, de ander denkt er zoo over. En onlangs werd in de Tweede Kamer er aan herinnerd, dat het Philosophisch Woordenboek van EISLER voor het begrip Rede niet minder dan 21 verschillende definities aangeeft. W i e deze definities, geformuleerd door de grootste en machtigste denkers, nagaat, zal zien, dat hier de eenheid wel te zoeken maar niet te vinden is. Laat ons daarom trachten voor ons zeiven den draad van

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's