Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 32

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34 door niet naar de onderwereld moest Hades Hermes zenden

terug te keeren.

Daarop

om Sisyphus met geweld

terug te halen. Voor deze en andere misdaden moest hij nu in de onderwereld een zwaar rotsblok tegen een hoogen berg opwentelen, dat eindeloos, wanneer het doel bijna bereikt is, weder naam

naar beneden zal storten. Sinds werd de

„Sisyphus-werk"

uitdrukking

voor alle vergeefsche

moeite en onvruchtbaren arbeid. En zoo zou ik willen zeggen dat het uitsluitend te rade gaan met de gegevens der natuurlijke Godskennisse is het vullen

van

het

bodetnlooze

Danaiden vat, het eindeloos

wentelen van den Sisyphus-steen. Hier geldt het woord dat we in Job 1 5 : 2 - 4 lezen:

„Zal een wijs man winde-

rige wetenschap voor antwoord geven, en zal hij zijnen buik vullen met oostewind? Bestraffende door woorden, die niet baten, en door redenen,

met dewelke hij geen voordeel

doet? Ja, gij vernietigt

de vreeze, en neemt het gebed

voor het aangezicht Gods weg'." Zonder bijzondere Openbaring mist elke wetenschap het Sc? [toi 7Tov iTcc — het rustpunt voor het hol van haar voet. Bijzondere Openbaring is noodig, is onmisbaar. Maar welke is dan de ware?

Die van Mohammed of Boeddha, die van

Confucius of Christus? ook die vraag roept dringend om beantwoording. Dit antwoord echter wordt niet door het redelijke

verstand

loofsovertuiging

maar

gegeven.

door de i n n e r l i j k e

ge-

Zie, God openbaarde zich

van de schepping der wereld af, in woord, in daad, in verschijning aan den mensch zoo

van binnen uit, dQor het

innerlijk Godsbesef, als van buiten af door de alzijdige sprake in de Natuur. Maar nu trad de zonde in de wereld, en de vloek

kwam

zóó treffen dat de mensch innerlijk

bedorven werd, zijn verstand verduisterd, zijn wilskracht gebroken, de genegenheden verontreinigd. De erkenning van deze feiten is een axiomatisch uitgangspunt, waarover niet te redetwisten valt, waar slechts het geloof recht van spreken heeft. Er is echter tweeerlei geloof.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's