Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 20

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22 keuriger

dan de wijze van uitdrukken, waaraan men zich

thans went. Ware het vermogen om de tegenwoordigheid Gods te ervaren ooit zonder die ervaring denkbaar, m. a. w. kon God Almachtig ooit een oogenblik ophouden den glans Zijner majesteit af te kaatsen in de scheuren onzer ziel, dan ware

ongetwijfeld het spreken van zulk een aange-

boren vermogen, onderscheiden van

de aangeboren Gods-

kennis, gewettigd.

dat

Nu

daarentegen

onderstelde niet

ondersteld worden kan, ja het onderstellen zelf er van reeds indruischt tegen den eersten eisch van het vroom gevoel, en dientengevolge

het vermogen om God te kennen, eerst

in de meegedeelde, uitgestraalde Godskennis waarneembaar wordt, is aangeboren Godskennis de eenig goede, den eisch der vroomheid bevredigende en derhalve der Godsgeleerdheid passende uitdrukking, die in de Belijdenis der Christelijke gemeente geschreven dient te worden.

W i e van het

vermogen om God te kennen spreekt, doolt af op de paden, door onze wijsgeeren geëffend; de Kerk die belijden wil, wat ze niet door haar peinzen uitgedacht, maar krachtens de veelzijdige openbaring Gods ervaren heeft, wijst op het feit, of de werking, op den majestueusen indruk van 's Heeren alomtegenwoordig aanzijn, en verklaart aan de wereld, haar in de conscientie grijpend, dat er in een iegelijken mensch, uit een vrouw

geboren, aangeboren

natuurlijke

Godskennis bestaat". Bij de speciale behandeling van de ingeschapen kennisse Gods bepaaldelijk op Theologisch gebied, kan het niet ondienstig zijn ook even te herinneren hoe het met deze kwestie in het algemeen staat, opdat de onhoudbaarheid van het Empirisme duidelijk blijke, dat in de ervaring de eenige bron onzer kennis ziet. Professor is echter sedert

1) DR.

A.

HOBBES

KUYPER,

Uit

WOLTJER

schreef: „Vrij algemeen

en vooral sedert

de meening,

het Woord, Eerste Serie, 3e Bundel, stuk I I I ,

p. 31, 32. 2)

LOCKE

Dr. J. WOLTJER, Ideëel en Reëel, p. 50, 51.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's