Openbaring en rede - pagina 8
Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..
10 achtige, namelijk in Zijnen Zoon Jezus Christus. Deze is de Waarachtige
God
en het eeuwige leven." Duidelijker
en krasser dan hier kan het ook wel niet worden uitgesproken, dat het verstand kennen. Voorzeker,
er is om den Waarachtige te
zoo is het. God, de Almachtige, leeft
en Hij openbaart Zich in vrijmachtig welbehagen. Maar deze Openbaring mag niet doelloos zijn, want God de Heere werkt nooit te vergeefs.
En opdat nu de Openbaring van het
Goddelijk Wezen verstaan en begrepen zou worden, naar de mate der menschelijke kennis, werd aan den mensch zoo de rede als het verstand gegeven. Zoo verre nu is het er van daan, dat wij in de Rede antithese
en Openbaring eene absolute
mogen zien, dat wij veeleer integendeel zoo de
Openbaring als de Rede hebben te eeren als genadige gaven van
God den hemelschen Vader. Alle goede gave, en alle
volmaakte
gifte is van boven, van den Vader der lichten
afkomende, bij welken geene verandering is of schaduw van omkeering. De Rede is een goede gave en de Openbaring een volmaakte gifte. Evenwel, het mag niet verheeld, heeft men toch van ouds eene tegenstelling
willen maken. Van die antithese is de
kerkvader Tertullianus de vader. Van hem is de gedachte, dat we te gelooven hebben omdat het tegen onze rede ingaat. Deze gedachte
legde hij neer in het sinds zijn gevleugeld
woord geworden „credo quia absurdum", d. w. z.: Ik geloof het, omdat het ongerijmd is. Maar als dit vermeld wordt, dan moet ook Tertullianus,
onmiddellijk worden uitgesproken dat niet
maar integendeel Augustinus de eeuwen be-
heerscht heeft en dat deze uitging van een geheePander beginsel
n.1., dat men door geloof tot intellectueele kennis
kwam, dat geloof het middel was om tot wetenschap te geraken. En zoo was het Augustinus die aan later eeuwen de rijke erfenis naliet van de alom bekende formule „credo ut intelligam", d. w. z.: Ik geloof opdat ik het intellectueel begrijpe. Tertullianus
maakte eene absolute antithese, en werd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902
Brochures (TUA) | 46 Pagina's
![Openbaring en rede - pagina 8](https://www.digibron.nl/images/generated/brochures-tua/openbaring-en-rede/1902/02/05/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902
Brochures (TUA) | 46 Pagina's