Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 31

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

33 En mocht iemand zelfs deze overblijfselen in hun werkelijk bestaan willen klaren

loochenen

voor een vrucht

en in overmoed ze durven vervan priesterlist en heerschzucht,

dan heeft Calvijn eens voor goed deze verklaring onmogelijk gemaakt door de vraag te stellen „hoe men op 's menschen vrees voor de goden had kunnen speculeeren, indien er geen besef van Gods aanzijn in het hart had bestaan". Dit nu zoo zijnde, rijst thans de vraag of de mensch zich tevreden stellen kan met die onvoldoende kennisse en niet grijpt, uit on weerstaan baren aandrang naar hoogere sferen? De toestand van Pilatus, die in onverschilligen twijfel vraagt: Wat

is

waarheid!

is niet de algemeene. De Gallio's

natuur, die zich geen van deze dingen aantrekt, is niet de normale, d. w. z. die als normaal kan gelden. Zonder Openbaring van boven, zonder hooger licht tracht men wel een antwoord

te zoeken

is het altoos

op de vragen des levens. Maar dan

vergeefs gezwoegd

en geslaafd.

Dan kan

men wel allerlei gissen en vermoeden, ook zich veel diets maken, maar de vastigheid en zekerheid worden niet gevonden. De godenleer der oudheid weet van een Danus te verhalen, die zijne dochters aanraadde hare mannen in den huwelijksnacht

te vermoorden.

Maar Danaus en al zijn

dochters worden naar de onderwereld verbannen, waar zij tot

straf voor

de begane misdaad eeuwig water moeten

scheppen in een bodemloos vat. Deze godenleer weet ook te verhalen van een Sisyphus die geen lust in den dood had, en die toen de Dood kwam hem op listige wijze in boeien wist te slaan, zoodat toen geen

der menschen kinderen

meer stierf, totdat Hades in eigen persoon kwam om den Dood weer te bevrijden. Toen moest Sisyphus wel sterven, maar listig als hij was, gaf hij in stilte aan zijne vrouw bevel

hem niet te begraven,

waaraan

zij gehoorzaamde.

Maar nu doet Sisyphus hiervan beklag bij Hades en vraagt om tijdelijk naar de aarde te mogen terugkeeren ten einde zijne vrouw te bestraffen daar deze zijn lijk niet begraven had. Dit verlof krijgt hij, maar

maakt er misbruik van

3

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's