Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 26

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

28 wat de Bazuin schreef bij de bespreking van Mr.

ANEMA'S

jongste geschrift: „Maar wie alleen de algeraeene openbaring aanneemt, wikkelt zich in allerlei moeilijkheden. Want immers, wijl de empirie, de historie wel leert, wat als recht onder de menschen gegolden heeft, maar niet wat als recht te gelden heeft, en dus geen vasten maatstaf van het recht aan de hand doet, beperkt zich de kenbron van het recht vanzelf

alleen tot de rede, als het schijnbaar eenig vaste

steunpunt te midden recht

der historische wisselingen van het

Op de vraag naar de kenbron van het recht in zijn

beginsel en wezen geven daarom alle volken ten antwoord, dat er bij de algemeene openbaring nog eene bijzondere bij komt. Op de vraag, welke loopen

de antwoorden

hammed, Christus worden profeten

die bijzondere openbaring is,

uiteen. Buddha, Zarathustra, Modoor verschillende

volken als

Gods geëerd. Maar geen verschil is er over het

feit, dat er zulk eene bijzondere openbaring is. W i e daarom alle bijzondere openbaring verwerpt en alleen een algemeene erkent, plaatst zich zelf niet alleen buiten het geloof der Christenheid,

maar ook buiten het geloof der menschheid

en veroordeelt

zich zelf daardoor alleen reeds tot ration-

alistische onvruchtbaarheid." Zoo is het. De mensch kan niet volstaan met de natuurlijke Godskennisse, met de algemeene Openbaring. Hij grijpt met onwederstandelijken aandrang naar iets hoogers, naar iets dat boven hem staat, naar de vervulling van eene zielsbehoefte die hij niet weet waar vandaan te verkrijgen. Altoos is het naar de teekening van Paulus in Hand. 17 : 27: „dat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden

mochten, hoewel Hij niet verre is van een iegelijk

van ons." En zonder vervulling van die behoefte — hetzij eene natuurlijke of onnatuurlijke, dit behandelen we nu nog niet — is de menschelijke geest niet in staat iets ook maar te verklaren of te beoordeelen. 1) Be Bazttin van 25 Oct. 1901.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's