Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring en rede - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring en rede - pagina 29

Referaat gehouden op de Meeting van de Provinciale Universiteitsdag te 's-Gravenhage op 5 februari 1902..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

natuurvolken Elke

niet kennen. Maar deze pretentie is valsch.

Naturalist

handelt in strijd met zijne woorden en

maakt zich schuldig

aan eene protestatio actui contrarii,

d. w. z. aan eene daad in strijd met zijne woorden. Want hij grijpt onmiddellijk naar een of ander philosophisch stelsel. En wat is zijn philosophisch stelsel anders dan het surrogaat voor

de verworpene

bijzondere Openbaring. De natuur is

sterker dan de leer. Zegt mij, waaruit anders is de groote opgang

der machtige

phiosophen te verklaren dan uit de

innerlijke drijfkracht van de onbetwistbare behoefte naar eene bijzondere Openbaring, en uit de algemeen menschelijke ontevredenheid

en onvoldaanheid

met de algemeeflé

Openbaring 1 Zeker, Mohammed en Boeddha en Confucius hadden er duizend en tien duizend die in hen geloofden. Maar Plato en Aristoteles

hadden ook van ouds af een schare die in hen

geloofde. Cartesius en Spinoza evenzeer. Kant, Fichte, Schelling, Hegel kunnen ook op hunne geloovigen wijzen. En hoe groot is het aantal niet van hen die in den tegenwoordigen tijd hun geloof geschonken hebben aan Darwin en aan Lombroso! En toch, Darwin en Lombroso doen niets anders dan perverse, onnatuurlijke bevrediging geven aan eene natuurlijke behoefte om meerder licht, aan den dorst naar kennis, die den naam van Wetenschap mag dragen. Zij de beeldspraak

mij gegund, alhoewel zij kiesch is,

maar die ik toch om twee redenen neem, ten 1. omdat de H. Schrift ons voorgaat in de beeldspraak, dat het buigen voor de afgoden hoererij is, en ten 2. omdat deze beeldspraak zuiver

doorgaat. Yan nature heeft de mensch ge-

slachtsdrift, en die geslachtsdrift roept om bevrediging. Maar nu kan deze behoefte op drieërlei wijze bevredigd worden. Natuurlijk en goed, natuurlijk en slecht, onnatuurlijk en tegennatuurlijk. Natuurlijk en goed in het huwelijk. Natuurlijk en slecht in de hoererij. Onnatuurlijk en tegennatuurlijk is de zonde van de mannen van Sodoin en der vrouwen van Lesbos. Zoo nu zou ik willen zeggen, dat de behoefte naar

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Openbaring en rede - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 februari 1902

Brochures (TUA) | 46 Pagina's