Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dr. A. Kuyper in zijn beteekenis voor de politieke ontwikkeling van het Nederlandsche volk - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. A. Kuyper in zijn beteekenis voor de politieke ontwikkeling van het Nederlandsche volk - pagina 17

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18 Zooals hij het in 1891 uitdrukte: ') «Als Augustinus in 430, bij de belegering van Hippo door de Vandalen, sterft, blijven alle dingen gelijk ze zijn. Er heeft een tijdlang een andere wind op den stroom van Jezus' Kerk geblazen, maar die stroom vervolgt zijn loop in dezelfde Hiërarchische bedding. Doch zoo was het bij Calvijns dood niet. Want al heeft Calvijn in den «locus de gratia» weinig anders gedaan dan Augustinus copieeren, hierin stond hg verre boven Augustinus, dat hij de Souvereiniteit Gods ook op de Kerk, en het leven van Staten en Volkeren, deed doorwerken. Niet dat hij een fonkelnieuwe geestesrichting uitdacht. Hoe zou dit kunnen? Daar toch immers elke geestesrichting, die in Christus' Kerk recht van bestaan zal hebben, door haar stengel organisch met den wortel moet verbonden zijn, en alzoo haar fijne vezelen, door heel de historie der Kerk, tot in haar oorsprong moet doen terugloopen. Maar, terwijl deze onderscheiden geestes-richtingen, aanvankelijk nog, als tot een bundel samengestrengeld, in den gemeenschappelijken stam schuilen, komt er eindelijk een oogenblik dat ze als eigen takken zelfstandig aan dien stam uitspruiten, en dat oogenblik was voor onze geestesrichting eerst gekomen met Calvijn.» Zoekende en worstelende naar het rechte standpunt, waarop en de juiste middelen waardoor de beginselen van het Calvinisme weder onder de aandacht van het Ned. volk konden worden gebracht, werd hij in Utrecht — de stad met de zeven kerkhoven, noemde hij haar later — al spoedig gewaar weinig mede-strijders te zullen vinden. Dankbaar èn voldaan over de verwijdering van het modernisme uit den kerkeraad en van den kansel, leefde de Utrechtsche orthodoxie rustig en kalm, alsof voor haar de strijd achter den rug was en andere gemeenten nu maar haar voorbeeld hadden te volgen. Dit nu was ganschelijk in strijd met wat hij bij zijn studie over Calvijn en a Lasco had geleerd en waarin hij door verder zelfstandig onderzoek ook buiten de studeerkamer was bevestigd. Zijn hart was brandende om tegenover bet beginsel 1) Calvinisme en Revisie. BI. 16.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 1902

Brochures (TUA) | 59 Pagina's

Dr. A. Kuyper in zijn beteekenis voor de politieke ontwikkeling van het Nederlandsche volk - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 1902

Brochures (TUA) | 59 Pagina's