Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dr. A. Kuyper in zijn beteekenis voor de politieke ontwikkeling van het Nederlandsche volk - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. A. Kuyper in zijn beteekenis voor de politieke ontwikkeling van het Nederlandsche volk - pagina 42

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

43 tiaiief van Dr. Kuyper, te Amsterdam de Vrije Universiteit in 1880 werd gesticht, zullen stellig zeer vele warme voorstanders van die stichting hetzelfde bedoeld hebben als wat bij Groen en Da Costa voorzat. Dr. Kuyper nu heeft in zijn Encyclopedie betoogd, dat de Christelijke wetenschap staat tegenover de naturalistische, niet slechts in specifiek theologischen maar in volstrekt algemeenen zin. Het verschil tusschen beide komt niet enkel in de theologische wetenschap, maar in alle wetenschappen uit, voor zoover het feit der palingenesie (wedergeboorte) geheel het subject bij alle onderzoeking, en dus ook het resultaat van alle onderzoek, in zijn niet volstrekt stoffelijke gegevens beheerscht ] ) Men zal toegeven, dat zoo deze opvatting onder allen, die aan de Openbaring vasthouden, mocht veld winnen, de beoefening der wetenschappen daarvan den invloed zou ondergaan. Zeker is het, dat die opvatting thans gedeeld wordt door allen, die aan de Vrije Universiteit te Amsterdam verbonden zijn; en dat zoo die inrichting in leerkrachten mocht versterkt worden, het duidelijker zou worden dan tot heden kon geschieden, dat de Christelijke wetenschap in haar vijf faculteiten principieel staat tegenover de naturalistische. Niet minder beteekenend dan de strekking van zijn Encyclopedie is die van zijn studie over de Gemeene Gratie. Dit leerstuk vindt zijn grond in de belijdenis, dat God is de Souverein over al het geschapene. Daaruit volgt logisch, dat zijn heerschappij over alle leven gaat en alzoo niet binnen de kerkwanden of den kring der Christenen besloten kan zyn. Niet als de Dooperschen hebben de Gereformeerde vaderen geleerd, dat de wereld, die niet aan Christus gelooft, aan Satan, aan het toeval is overgelaten. Ook in het ongedoopte wereldleven is Gods souvereiniteit alles-beheerschend. En daarom mag de Christen zich niet uit dat leven terugtrekken. Dit leerstuk nu stond de Gereformeerde kerk voor in haar bloeitijd, in de practijk van het leven. De Gereformeerden trokken zich niet uit de wereld 1) Encyclopedie II bi. 12B.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 1902

Brochures (TUA) | 59 Pagina's

Dr. A. Kuyper in zijn beteekenis voor de politieke ontwikkeling van het Nederlandsche volk - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 1902

Brochures (TUA) | 59 Pagina's