Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Staatkundige rondblik - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Staatkundige rondblik - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2fl in zoo ingewikkelde materie een decisie te nemen, de zaak van alle kanten te bezien, ongetwijfeld ernstige overweging verdienen, voor die decisie staan wij hier niet. De door het Oentraal-Comité tegelijk met het programma van urgentie gepubliceerde cijfers wijzen dit afdoende uit. Naar die becijferingen, gegrond op goede statistieke gegevens, blijkt, wanneer genomen wordt het getal millioenen guldens per 5 millioen inwoners, zooals Nederland dat telt, dat Zweden heft voor 5 millioen inwoners 24V2 millioen gulden, Noorwegen 44 millioen, Denemarken 41 millioen, Zwitserland 3 l millioen en België 17 millioen. Engeland zelfs, dat bij uitnemendheid steeds het land van het vrijhandel-stelsel is geweest, heft per 5 millioen inwoners niet minder dan 32 millioen, tegenover alle welke cijfers onze invoerrechten nog geen 10 millioen bedragen. Al moet men nu met dergelijke vergelijkingen zeer voorzichtig zijn, daar voor een nauwkeurige berekening met zoo eenvoudige becijfering niet kan volstaan, deze cijfers brengen het dan toch onbetwistbaar tot helderheid, dat Nederland met zijn heffing van nog geen tien millioen aan invoerrechten in elk geval geheel geïsoleerd staat. Voeg daarbij nog, dat alle landen die protectie hebben een veel hooger bedrag aan accijnsen heffen dan bij ons het geval is. Met een aanmerkelijke verhooging zou dus nog allerminst kunnen worden gezegd, dat Nederland daarmee het stelsel van den vrijhandel had verwisseld tegen dat van het protectionisme. Integendeel, alle landen, ook de dezulke, die het meest op vrijhandel gesteld zijn, hebben het alle voor hun welvaart nuttig en noodig geoordeeld, hun invoerrechten in verhouding tot de onze op meer dan het dubbele te brengen. Het was alzoo terecht, dat het programma van urgentie aandrong op verhooging van het tarief van invoerrechten. En al kon in de jongste troonrede nog niet het wetsontwerp worden aangekondigd, omdat het tijdstip, waarop het zal kunnen worden ingediend bij de Tweede Kamer, nog niet was te bepalen, toch bleek bij de behandeling van het Adres van Antwoord op de troonrede, dat allerminst wordt stilgezeten te dezen opzichte.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1902

Brochures (TUA) | 45 Pagina's

Staatkundige rondblik - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1902

Brochures (TUA) | 45 Pagina's