Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 10

Vier toespraken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 Er ligt in het begrip kennen iets dat het diepste van onze tnenschelijke persoonlijkheid raakt, een uitgaan van ziel tot ziel. W i e beschrijft de zalige vreugde der moeder, wanneer zij voor het eerst opmerkt, dat haar kind haar begint te kennen. Neen, dat is niet slechts een weten:

dat is mijn kind; het is het samensmelten van

twee zielen in twee wezens, die één lichaam geweest zijn. En wanneer de jongeling en de jonkvrouw, opgegroeid, straks vader en moeder verlaten en die twee tot één vleesch zijn, dan vloeien wederom ziel en ziel te zamen en zij kennen elkander, zooals zij niemand in de wereld kennen, en de vrucht van hun kennen is het gekende,

het kind. Zóó innig is het karakter, zóó diep

de beteekenis van het kennen in het natuurlijke leven van de kinderen der menschen; het is de hoogste actie hunner zielen. Het kennen onderstelt altijd min of meer eene persoonlijke betrekking ten opzichte van het voorwerp der kennis, ook waar dit niet een persoon, maar een ding is. Daardoor onderscheidt het zich van het weten, dat eene meer abstracte verhouding aangeeft. Het kennen, ook in den meer gewonen zin, het kennen van de dingen in de wereld, die ons omringt, behoort tot het eigenlijke wezen van den mensch. Aristoteles merkt terecht op dat alle menschen van nature streven naar kennis. O m d a t het kennen eene behoefte is van onze natuur, geeft het genot, niet omdat het ons leidt tot handelen; ook wanneer wij niets doen, niets bewerken, is het leeren kennen eene bevrediging, zooals eten en drinken het is voor de behoeften van ons lichaam,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's