Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het recht en de macht inzake de opleidings-quaestie - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het recht en de macht inzake de opleidings-quaestie - pagina 56

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

57 Dat de tegenstand, vooral in de laatste maanden, vaak groot en meer dan eens bitter was, ach, dat weet ik en stem ik toe. Na de Synode is het op onze Curatorenvergaderingen door mij menigmaal diep gevoeld, dat er een offer van zelfverloochening aan het fijn gevoelig hart van Professor B A V I N C K gevraagd werd. Maar m. i. kon hij het"-brengen, omdat zoowel de Curatoren als de Studenten der School hem eerden en liefhadden. Zijne vrees, dat een ander »standpunt", dan het zijne, zou zegevieren, zou beschaamd zijn geworden. Neen, het was eene vergissing, toen onze beminde Professor meende, dat hij heen moest gaan! Noch de meerderheid, noch de minderheid heeft hem daartoe gegronde reden gegeven. Immers, hetgeen de meerderheid deed, ging lijnrecht i n tegen hetgeen door de Synode te Groningen destijds gedaan i s ; het was in strijd met hetgeen de Synode in '93 besloot; wat alles zegt: het was vertreding van de voorwaarden, in '92 bij de vereeniging der Kerken heilig aangegaan. Eene stemmenmeerderheid in dit niet-gewone maar buitengewone geval — wijl immers recht en trouw richtsnoer moeten zijn ! — baatte niemendal. Het nemen van zoodanige besluiten, als de meerderheid deed, kan eerst en alleen verklaard worden, wanneer men dit buitengewone geval tot een gewoon geval maakt of als een gewoon geval aanziet. Als gegeven wordt, hetgeen overeengekomen en beloofd is, al is het dan ook i n eenigszins anderen vorm, gelijk met het voorstel—BAVINCK i n '99 het geval was, dan is er veel, zoo niet alles voor te zeggen, om door te gaan, ook al komen anderen daartegen op. Doch zoo staat het geval thans n i e t ! Het voorstel van Arnhem is in wezen niet gelijk aan dat van ' 9 9 . Als Dr. B A V I N C K mij tegenwerpt, dat het Arnhemsche voorstel niet uitgevoerd is, dan luidt mijn antwoord: welnu, indien dan de Theol. Schoolook door geene andere besluiten is afgebroken, is er geene enkele reden voor uw beweren, dat de meerderheid u genoodzaakt heeft, om heen te gaan. Ligt daarentegen de reden van uw »Heengaan" wèl in besluiten, die door haar genomen zijn, dan

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 74 Pagina's

Het recht en de macht inzake de opleidings-quaestie - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 74 Pagina's