Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginselen en eischen - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beginselen en eischen - pagina 58

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

-

56

-

hebben wij een hooger trap van vrijheid bereikt. Nu is iedereen vrij die geld genoeg heeft. „Is dit de vrijheid waarop het Nederlandsche volk regt heeft? Neen! Daar alleen is vrijheid van onderwijs, waar het volk zelf in de keus van eene school, die met volksgeloof en volksgeweten overeenstemt, vrij is. Zoodra gij de openbare school aan het volk oplegt, dan is de waarborg der vrijheid voor allen in de inrigting van die school. Dan is er volksverdrukking, zoolang die school niet homogeen is met het geloof en de behoefte van het volk." Vrijheid van onderwijs houdt in, dat van staatswege geene belemmering worde in den weg gelegd aan het hebben van eene school, in overeenstemming met geloof en geweten der ouders. De beste waarborg daarvoor is in het heden de vrije school, waarom wij vasthouden aan den eisch van de vrije school voor heel de natie. Art. 10 van het programma der christelijk-historische partij van de H.H. L o h m a n , d e V i s s e r C. S. luidt: „Het onderwijs in al zijn vertakkingen behoort van overheidswege te worden bevorderd. Daaruit volgt niet, dat het steeds van de overheid moet uitgaan. Zij eerbiedige ten volle de inzichten der ouders omtrent den godsdienstigen en zedelijken grondslag van onderwijs en opvoeding en zorge zooveel mogelijk, dat niet tengevolge van de keuze tusschen openbaar en bizonder onderwijs de een boven den ander finantiëel worde bevoordeeld." Bij den eenigszins slappen aanhef dient niet voorbijgezien te worden, dat het artikel, gelijk ter vergadering waar het programma. is vastgesteld, werd opgemerkt, voor alle takken van het onderwijs geldt. Zoodat ook voor het hooger onderwijs alle eischen gelden, hier aan de Overheid gesteld. Maar volgens het verslag in de Standaard van 26 Mei 1.1. is ook één spreker juist daarom voor het artikel opgekomen, wijl daarmede „vervalt de „vrije school voor heel de natie", dat zou ook socialistische scholen mogelijk maken." Alsof het socialisme niet bovenal voor het systeem der vrije school beducht is, en in het behoud der openbare school een levensbelang ziet. Wij blijven op het standpunt van G r o e n v a n P r i n s t e r e r : „de bijzondere school regel; de openbare aanvulling"; of, gelijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 94 Pagina's

Beginselen en eischen - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 94 Pagina's