Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 22

Vier toespraken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23

komen ontwikkeling te brengen. Dat is de voornaamste taak en bestemming van ons leven, alle gaven, talenten en organen, die wij bij onze intrede in het leven medegekregen hebben, zoo ver als mogelijk is te ontwikkelen en te veredelen, en tot den hoogsten trap van volkomenheid te brengen. Daarin bestaat de roeping van den mensch, zooals de natuur die voorschrijft. En de grootste moderne „zonde" is die, dat men één van zijne organen laat verkwijnen. Dat is eene zonde tegen den Heiligen Geest, in zooverre de geest van het heelal de harmonie is: en daarin, dat men al zijne organen tot wasdom brengt, daarin bestaat dat, wat ik „zich uitleven" noem. Men heeft alleen dan zijne roeping ver- . vuld, wanneer men „zich uitgeleefd heeft", d. w. z., wanneer men naar alle zijden, in al zijne leden en organen is uitgegroeid tot de hoogst mogelijke volkomenheid." ') Dit is inderdaad, M. H., de geest van den tegenwoordigen tijd, die in het maatschappelijke leven, maar in 't bijzonder op het gebied van opvoeding en onderwijs den toon aangeeft. Het baat ons niet, M. H., of wij al trachten door ons te houden buiten den breeden stroom van het leven onzes tijds, dit valsche beginsel en zijne consequenties van ons af te weren; het gevolg zou alleen zijn, dat wij in de achterhoede terecht kwamen, maar overigens toch in dezelfde richting mede opmarcheerden. Dit toch is het gevaar: er is in het beginsel dat de „nieuwe opvoeding" drijft een element van waarheid, maar ge') Pudor, p. 5 2 .

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's