Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 65

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 65

Vier toespraken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

66

delijk zal geworden zijn, dat gij gevoelt of liever beseft, hoe deze strijd in den diepsten grond gaat over de waarheid en haar gezag. Toch mag ik hiermede niet eindigen. Het onderwerp wetenschap en dogma heeft, in het bijzonder voor studenten, ook eene praktische zijde. Voor u is het de vraag: wat moet bij uwe studie de verhouding zijn, die gij voor oogen hebt te houden. Is, zooals ik meen te hebben aangetoond, het dogma in algemeenen zin niet onbestaanbaar met wetenschap, maar veeleer hare onderstelling, toch mag niet worden voorbijgezien, dat ook de strijd tegen het dogma niet zonder oorzaak is. Er is gezegd, dat de geschiedenis van het (kerkelijk) dogma zijne veroordeeling is; 't komt mij, omgekeerd, voor dat die geschiedenis zijne noodzakelijkheid aantoont en zijne rechtvaardiging is. Er is misbruik gemaakt van het dogma. Misbruik noem ik het, wanneer het dogma, kerkelijk of zoogenaamd wetenschappelijk, op den klank af wordt overgenomen, zonder eenig inzicht in den inhoud, zooals helaas! geschied is en nog somtijds geschiedt. De vraag van Filippus is toch zeker altijd gewettigd: - „Verstaat gij ook hetgeen gij leest?" Dat verstaan is natuurlijk relatief, naar verhouding van de gaven en de ontwikkeling van hem die verstaat. Alles te verstaan is de inbeelding van den oppervlakkige. Maar er zijn o o t dingen, die den kinderkens zijn geopenbaard, maar voor de wijzen en verstandigen verborgen. Goed verstaan gaat altijd gepaard met critiek; want alles wat wij hooren, trachten we op de eene of andere

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 65

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's