Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 29

Vier toespraken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

30

voor ons doen en laten, dat zij ons de beginselen zal leeren. Maar God schiep alle ding naar zijnen aard, zoowel in zijn soortelijk verband als in verband met het geheel. Dien aard moeten wij kennen om de dingen te gebruiken op de juiste wijze. En zóó zullen wij op het gebied der opvoeding ook hebben te vragen, wat de aard en natuur van den mensch is, zooals God hem schiep en zooals hij door de zonde is gedegenereerd, en daarnaar zullen wij onze methoden hebben te richten. Maar de vogels leeren ons niet hoe wij de scholen zullen inrichten en de talen onderwijzen. En wanneer we den mensch naar zijnen aard en natuur kennen, dan zullen we ook, niet uit de natuur, maar uit Gods Woord verstaan dat God den mensch schiep naar Zijn beeld en gelijkenis, opdat hij Hem recht kennen, dienen en verheerlijken zou, en deze bestemming van den mensch zal het einddoel der opvoeding bepalen. Een ander beginsel der nieuwe opvoeding zegt, zooals ik reeds opmerkte, dat de mensch zich geheel moet uitleven, dat is, al wat het leven ons geeft aan gaven en krachten zal gebruiken. Op naturalistisch standpunt, waar de mensch autonoom geacht wordt, is dit een zeer gevaarlijk beginsel, daar het werken zal in den dienst van het hedonisme, de philosophie die leert, dat de lust het hoogste goed is en daarom alleen verdient gezocht te worden. Maar toch is er eene waarheid in; op het standpunt der Christelijke paedagogiek vindt dit beginsel zijne juiste toepassing. Laat de jongeling zich verblijden en zijn hart zich vermaken; laat hem wande-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's