Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginselen en eischen - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beginselen en eischen - pagina 17

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

-

15

-

tions que, grâce aux Lothrop-Motley et aux Macaulay, elle commence à reconnaître. Par le calvinisme ce petit coin de terre est resté, durant deux siècles, une des grandes puissances de la chrétienté. Par le calvinisme ce maudit angle de terre, comme l'appellait un jésuite, cette terre bénie, comme l'appelle le chrétien protestant, est devenu la terre de refuge pour nos ancêtres et le boulevard, contre lequel, dans des luttes européennes, les efforts des maisons d'Espagne, d'Autriche et de Bourbon, de tous les ennemis de l'Évangile, sont venus successivement se briser. Il est en Hollande un adage national, qui a été sa devise et qui est l'abrégé de son histoire." ') Deze vertolking laat aan klaarheid niets te wenschen over. Het issus de Calvin betreft het bestaan van Nederland als zelfstandige Mogendheid; de kracht, waardoor ons Vaderland zich in den nieuweren tijd tot grootheid en vrijheid heeft ontwikkeld. Met het issus de Calvin kan dus nooit het enfants du Réveil vereenigd worden. De Nederlandsche volksaard is toch nooit door het Réveil gestempeld. Het Réveil is in de 19de eeuw waarlijk niet de overheerschende macht geweest. Zelfs heeft G r o e n eenige bedenking geopperd tegen het: „Zij zullen ons niet hebben, „De goden dezer eeuw." Zij zullen ons niet hebben? Ach, zij hadden ons reeds. En al de worsteling was hiertoe, dat zij ons niet hielden. Het enfants du Réveil naast issus de Calvin heeft geen zin. Van G r o e n v a n P r i n s t e r e r persoonlijk, in het enkelvoud, kan zeker worden gezegd, dat hij was enfant du Réveil, inzooverre hij middellijk door de kringen van het Réveil tot kennis der hoogste waarheid is gebracht. Met name door M e r l e d ' A u B i G N É . Maar in welk spoor is G r o e n v a n P r i n s t e r e r toen voorts gekomen ? In het kerkelijke, Gereformeerde, spoor.

l) La Hollande "et l'influence de Calvin (1864), bl. 9/10.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 94 Pagina's

Beginselen en eischen - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 94 Pagina's