Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 21
Vier toespraken
DE NIEUWE OPVOEDING. 0
Onze tijd heeft in velerlei opzicht een revolutionair karakter. Overal vertoont zich een geest van ontevredenheid met bestaande toestanden: op staatkundig en maatschappelijk gebied, op het terrein der literatuur en der kunst; men wil wat anders, men zoekt naar iets nieuws, dat meer dan het oude aan de behoeften voldoet. De beginselen, die de moderne wetenschap der vorige eeuw hebben beheerscht, waarnaar het jongere geslacht is opgevoed en onderwezen, doen thans hunne werking gevoelen in het praktische leven. Los van God en Zijn gebod richt men den blik alleen op het zinnelijke en tijdelijke; van het leven moet worden genoten zooveel slechts mogelijk is; het moet worden „uitgeleefd", niet in slechten zin door lager genot en wellust, maar toch zóó, dat alleen met dit tijdelijke ^even' gerekend wordt. Met een beroep op de evolutieleer zegt een Duitsch paedagoog: „Het is, in den ouden zin genomen „zonde", in den modernen zin „misdaad", een der organen, die de natuur ons schonk, niet tot vol-
') Deze ring der
rede
werd
Vereeniging
den 2 2 8 t e n Mei
1902.
gehouden voor
ter o p e n i n g van d e a l g e m e e n e vergade-
Christ. Nationaal S c h o o l o n d e r w i j s te A r n h e m
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903
Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903
Brochures (TUA) | 70 Pagina's