Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 14

Vier toespraken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 „De nieuwe opvoeding", vindt ge de stelling, dat het onomstootelijk vaststaat, dat de waarde van den mensch door het kunnen, niet door het kennen bepaald wordt. Van den Catechismus wordt daar gezegd: „Het kind leert: Gij zult niet — Punt. W a a r o m niet? O m d a t G o d het verbiedt. Terwijl het luiden moest: Ik wil niet. W a a r o m ? O m d a t het onrecht is, omdat het mij of de gemeenschap schade aanbrengt." Daar hebt ge, M . H., de consequentie! Het is reeds niet meer: Gij zult als G o d wezen; maar: G o d zal er niet zijn, gij alleen zult er zijn! Maar wat dan? Zullen w e alles wat bloot van buiten geleerd is kennis noemen? Natuurlijk zullen wij dat niet doen. Kennis is iets dat van binnen is, en wat van buiten geleerd is zit slechts van buiten, dat is duidelijk. Maar, iets in een bepaalden vorm aan het geheugen toevertrouwd, kan wèl kennis zijn. E n daar komt nog iets bij. Kennis en kennis is twee. Er zijn dingen die ik wel ken, maar die ik toch telkens dieper en dieper moet leeren kennen. W a n n e e r ik in mijne jeugd geleerd heb dat tweemaal twee vier en tienmaal tien honderd is, dan blijft er voor mijn kennen in later leeftijd nog een onmetelijk veld van arbeid over in deze eenvoudige waarheid. W a n n e e r de Catechismus vraagt: „Waaruit kent gij u w e ellende?" en daarop het antwoord geeft: „Uit de W e t Gods" en ik dat in mijne jeugd in 't geheugen geprent heb, dan heb ik in die weinige woorden eene gedachte in mij opgenomen zóó diep, dat ik ze nog niet doorgrond en nog dagelijks in de kennis van dit woord wensch toe te nemen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Kennen en kunnen. De nieuwe opvoeding. Eenheid. Wetenschap en dogma. - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1903

Brochures (TUA) | 70 Pagina's