Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 16

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar aan de Theologische School te Kampen, op Woensdag 8 April 1903

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

17

drager van de „mythologischen Weltvorstellung" der Gesamtgeist, van de philosophie der Einzelgeist. Is als wij van wijsbegeerte spreken, zij ons altoos 't voortbrengsel van individueelen geestesarbeid, geheel anders staat 't met den godsdienst. Yan stichters der godsdiensten spreekt thans niemand meer. En werpt men tegen, dat toch de christelijke en mohammedaansche godsdienst ieder hun eigen stichter hebben, dan antwoordt hij: „Aber hier handelt es sich nicht um die ursprüngliche Hervorbringung einer vorher nicht vorhandenen Vorstellungswelt, sondern nur um eine Umbildung, die übrigens weniger auf die theoretische als auf die praktische Seite geht." En evenals 't subject verschillend is, zoo is ook verschillend de Funktion. „Philosophie wird durch die Arbeit des forschenden und denkenden Verstandes hervorgebracht; die mythisch-religiöse Weltanschauung ist ein Erzeugnis der dichterischen Phantasie, welche die gegebenen Anschauungen kombiniert, ergänzt und aus der Beziehung zu einer von ihr geschaffenen transzendenten Welt deutet. Alle Ereignisse am Himmel und auf der Erde werden, wenn auch nicht in systematischer Durchführung, so doch gelegentlich als Willensbetätigungen jenseitiger Mächte aufgefaszt, die zu dem Ich in freundlicher oder feindlicher Beziehung stehen, Förderung oder Hemmung seiner Zwecke verheiszen. Alle Erklärung der Dinge hat die Form der Deutung des Warum und Wozu." so) Blijkt uit dit weinige reeds, hoezeer de opvatting van Paulsen verschilt van die der kerk van alle eeuwen, niet minder klaar komt dit uit, als hij enkele bladzijden verder rekenschap geeft van zijn gevoelen, waarom hij niet gelooft, dat ofschoon „der Glaube an Götter und Dämonen, die als Einzelwesen irgendwo Existenz haben und durch gelegentliche Eingriffe den kausalen Zusammenhang des Naturlaufs unterbrechen im Aussterben begriffen ist", ook de religie zelve uitsterven zal. Deze opinie licht hij aldus toe: „Ich glaube nicht, dasz die Menschheit jemals ihr inneres Ver2

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 april 1903

Brochures (TUA) | 51 Pagina's

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 april 1903

Brochures (TUA) | 51 Pagina's