Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 10

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar aan de Theologische School te Kampen, op Woensdag 8 April 1903

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11

zijn,' maar zóó laag was toen reeds 't pijl van het intellectueele leven gezonken, dat er niet aan gedacht werd hem te bemoeielijken. Eerst geruimen tijd na zijn dood zijn zijne geschriften veroordeeld. Na de tiende eeuw werd het geheel anders. De Universiteiten kwamen op. De Theologie werd weer wetenschappelijk beoefend. Men gevoelde levendiger dan ooit te voren, dat men niet kon volstaan met eenvoudig de H. Schrift na te spreken maar dat de waarheid, in het Woord geopenbaard, voorwerp van reflectie worden moest en door het denkend bewustzijn moest worden gereproduceerd. Men besefte, dat men tot dusver tekort geschoten was in de roeping om zijn denkvermogen te scherpen, over den inhoud van het christelijk geloof na te denken, een eigen wereld- en levensbeschouwing, geheel op christelijke grondslagen rustende, daar te stellen en eene christelijke philosophie te scheppen. En men maakte zich op om in te halen wat zoo langen tijd was nagelaten. Deze herleving op theologisch gebied draagt den naam van Sqholastiek. Vaak is deze van protestantsche zijde miskend orden. Menigmaal wierp men met de veroordeeling van gebreken, die haar aankleefden, ook het goede, dat in r gevonden werd, over boord. En van de zijde der philosofen is 't oordeel ook vaak hoogst onbillijk geweest. Zelfs schreef Dr. Dühring in zijne „Kritische Geschichte der Philosophie" nog in 1894: „wie hätte auch auf dem Bodem der Barbarei die Kraft des Verstandes vertreten sein sollen". Nu is 't onmiskenbaar, dat aan de Scholastiek der MiddenEeuwen groote gebreken kleefden, maar daarom is de Scholastiek op zich zelve toch waarlijk niet af te keuren. „Theologia scholastica duidt in onderscheiding van de theologia positiva, die de dogmata in eenvoudigen, thetischen vorm voordraagt, aan, dat de dogmatische stof naar eene wetenschappelijke, in de scholen gebruikelijke methode, verwerkt wordt. Scholastiek is op zich zelve niet anders dan wetenschappelijke theologie. Zij begint, waar de theologia positiva eindigt. Deze

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 april 1903

Brochures (TUA) | 51 Pagina's

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 april 1903

Brochures (TUA) | 51 Pagina's