Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 28

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar aan de Theologische School te Kampen, op Woensdag 8 April 1903

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29

IY. Geheel anders dan het moderne denken vat deRoomsche kerk de verhouding op tusschen de Godgeleerdheid en de wijsbegeerte. In korte trekken komt hare zienswijze hier op neer. Philosophie (d. i. volgens Thomas van Aquino de wetenschap, die de mensch omtrent de dingen en hare diepste beginselen en oorzaken verkrijgen kan door het natuurlijk licht zijner rede) en Theologie staan als zelfstandige wetenschappen tegenover elkander en dat dermate, dat de eene volstrekt niet in de andere mag opgaan. Immers heeft ieder dezer wetenschappen ten 1 haar eigen „Erkenntniszprincip" ; de Theologie de Openbaring, de philosophie de Rede en de Redeprincipiën ; ten 2 haar eigen waarheidskring ; de Theologie de geopenbaarde, de philosophie de rede waarheden ; ten 3 hare eigene methode : de Theologie put hare bewijzen uit de bronnen der Openbaring, de philosophie uit de rede. Zeker grijpen de Theologie en de philosophie in zooverre in elkander in als de Openbaring ook zulke waarheden bevat, welke „an und für sich" redewaarheden zijn, (weshalve deze waarheden zoowel in de Theologie als ook in de philosophie moeten behandeld worden,) maar wanneer zulks geschiedt, dan worden zij in de Theologie toch altoos als geopenbaarde waarheden behandeld en als zoodanig uit de bronnen der Openbaring bewezen, terwijl zij in de philosophie als redewaarheden beschouwd en als zoodanig uit de rede bewezen worden. Vervolgens staat de wijsbegeerte wat haar rang betreft niet op één lijn met de theologie, zij is niet met haar gecoördineerd, maar aan haar gesubordineerd. Immers heeft de Theologie eenerzijds een veel hooger Erkenntnissprincip" dan de philosophie, n.1. de bovennatuurlijke, goddelijke Openbaring, en anderzijds een hoogeren inhoud dan de wijsbegeerte, omdat en voorzooverre zij de christelijke mysteriën tot haar voorwerp heeft, waartoe de rede uit zich zelve niet vermag op te klimmen. De christelijke mysteriën behooren n.1., wijl zij „supra rationem" zijn niet in de philosophie. Met dit gebied heeft de philosophie als eigene,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 april 1903

Brochures (TUA) | 51 Pagina's

Godgeleerdheid en wijsbegeerte - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van woensdag 8 april 1903

Brochures (TUA) | 51 Pagina's