Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dogmatische grondslag der Vrije Universiteit te Amsterdam - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dogmatische grondslag der Vrije Universiteit te Amsterdam - pagina 8

Rede, gehouden in de meeting der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag, te Groningen, den 6en Juli 1904

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

5 Deze geen

Gereformeerde of

andere

souverein baring

over zijn wereld is ; dat de Heilige Schrift Zijn open-

is, aan wier gezag, als aan het Woord van zijn God, de

mensch

zich

volstrekt

heeft te onderwerpen.

andere kunnen noemen, de genoemde echter met

wil men Calvinistische beginselen zijn

dan de zuiver Christelijke beginselen als, dat God

voldoende

hen

hetzij

afgeleide

Ik zou hier nog

daarmee gelijkstaande, hetzij uit

beginselen.

deze te noemen.

Voor ons onderwerp is het De zooeven genoemde en de

gelijkstaande beginselen nu dragen, omdat zij aan het

Christelijk

denken

gaan,

vooraf

aprioristisch karakter.

wat

men

ook wel noemt een

Zij zijn door wie ze heeft aan hem, dié

ze niet heeft, niet te bewijzen, want het zijn in den volstrekten zin eerste beginselen, onmiddellijk zekere voor hunne bezitters. Beginselen nu die a priori zijn, d. w. z. aan het denken vooraf gaan,

noemt

voorrede nunft",

men ook wel dogmatisch.

Zoo zegt Kant in zijn

de tweede

„Kritik der reine Ver-

van

dat de

wetenschap

vaste en zekere Hij bedoelt

uitgave

zijner

ten allen tijde dogmatisch, d. i. uit

beginselen a priori streng bewijzend moet zijn.

daarmede

zeker

niet

de straks genoemde Gerefor-

meerde beginselen, maar in het algemeen zulke die aan de ervaring, d i. aan ons waarnemen

en denken voorafgaan.

Maar wijl nu

ook de beginselen dat God souverein over zijn wereld is; dat de Heilige

Schrift Zijn openbaring is, aan wier gezag, als aan het

Woord van God, de mensch zich heeft te onderwerpen — evenzeer aan de ervaring

voorafgaan, dus a priori zijn, kunnen wij ook

deze Gereformeerde beginselen dogmatisch noemen. In

verband

beteekenis

van

nu

met

wat

wij

zooeven

vonden

omtrent

de

„grondslag" en thans omtrent die van „Gerefor-

meerde beginselen" blijkt, dat onder de uitdrukking dogmatische grondslag onmisbare,

moet

worden

denken

aan

verstaan,

dat

het,

bij alle onderwijs

onze Universiteit moet uitgaan van het

beginsel van Gods souvereiniteit over Zijn wereld en daarom van

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 juli 1904

Brochures (TUA) | 54 Pagina's

De dogmatische grondslag der Vrije Universiteit te Amsterdam - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 juli 1904

Brochures (TUA) | 54 Pagina's