Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Boeddhisme in Europa - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Boeddhisme in Europa - pagina 6

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

«MkMAi

MACEDONIËR, allereerst met hetgeen daarvan achtergebleven was in het naburige Baktrië. Men mag met zekerheid aannemen dat het Boeddhisme aldaar reeds bloeide in de 2de eeuw vóór Chr. Geen wonder; immers toen regeerde over dat Grieksch-Baktrische gebied de beroemde MENANDROS, (ongeveer 144—110 vóór Chr.), wiens heerschappij zich uitstrekte tot aan de Dzjamoena, een tak van den Ganges. Daar deze MENANDROS ongetwijfeld dezelfde is als koning MILINDA uit de Boeddhistische litteratuur, moet hij zelf véél voor het Boeddhisme hebben gevoeld. Hij toch is het geweest, die met den grijzen NAGASENA die allermerkwaardigste gedachtenwisseling over Boeddhistische leeringen heeft gevoerd, welke in de MilindaPanha bewaard is gebleven }). Van dezen MENANDROS bestaat voorts een munt die Boeddhistische zinnebeelden vertoont 3 ), zoodat we wel mogen vaststellen dat hij zelfs tot het Boeddhisme is overgegaan. Waar we weten, dat Afghanistan nauwe betrekkingen onderhield met de Grieken en daarbij dat in datzelfde land reeds in de 3de eeuw vóór Chr. de Dzjataka's (d.z. de verhalen omtrent de vroegere geboorten van den Boeddha) p o p u l a i r waren, zooals uit de in Afghanistan gevonden monumenten blijkt, daar mogen we driest vaststellen dat in dien tijd de Grieken van het verre Westen al voldoende op de hoogte waren gebracht met de voornaamste stellingen van het Boeddhisme. Hetzij die stroom van Boeddhistische denkbeelden zijn weg nam over land en dus over Babel, hetzij over zee en dus over Alexandrië ') „ T h e Questions of King Milinda, translated from Pali by T. W. Rhys Davids, Vol. X X X V " van de „Sacred Books of the East". — „Die Fragen des Königs Menandros" door Dr. Otto Schrader, Berlijn, 1907. 2) Zie bij Sylvain Lévi „Le Bouddhisme et les Grecs" in de „Revue de 1'histoire des Religions", XXIII, Parijs, bladz. 41 v.v. Vgl. proefschrift van G. A. van den Bergh van Eysinga „Indische invloeden op oude Christelijke verhalen" bladz. 115.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1911

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Het Boeddhisme in Europa - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1911

Brochures (TUA) | 46 Pagina's