Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginselen en belangen - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beginselen en belangen - pagina 6

Een woord tot ons christenvolk bij den naderenden stembusstrijd

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

tó BEGINSELEN EN BELANGEN. der gemeenschap (Buys) enz. — De anti-revolutionair

mandataris

belijdt: alle gezag

is uit God almachtig, die er menschen mede

bekleedt. Dienovereenkomstig willen wij o.a., dat bij de Grondwet zal vastgesteld

worden,

dat alle officiëele staatsstukken

zullen uit-

spreken, dat de overheid regeert „bij de gratie Gods." 2. De henbron der waarheid. lijke Rede

De liberaal leert, dat de mensche-

zonder meer reeds bron derzelve is. De antirevolutio-

nair belijdt als zoodanig: Gods ope ibaring ; de rede moge instrument voor onze kennis zijn, ze is niet de bron. 3. De

maatstaf

waardoor

ons handelen. De liberaal kan consequent

voor

niet anders erkennen

dan

de uitspraak

van de helft plus

één;

alle vastigheid in zede en wet te loor gaat. De antire-

volutionair erkent als zoodanig Gods ordinantiën. In den diepsten grond is de roep om „algemeen kiesrecht" dan ook

overeenkomstig

als z ó ó bunder

en zóóveel

dit fatale beginsel. Men beschouwt het volk individuen

saamwonend

op z ó ó en zóóveel

land ; de organische idee is te loor gegaan. De antirevo-

lutionair gaat uit, naar de H. Schrift, van het huisgezin, de cel van heel de samenleving. Het hoofd des gezins de geestelijke

is geroepen om actief deel te nemen aan

worsteling.

Vandaar, dat wij verlangen : huismans-

kiesrecht. 4. Het doel van de Staat. De liberaal zal in het eind aan den staat het albestuur opdragen, ook tot regeling van alle leven. Men is wel begonnen

met

te

roepen

van

staatsonthouding,

maar terwijl

almeer de

apotheose (vergoding) van den staat, uit pantheïstische

beginselen

voortgevloeid, werd gehuldigd, loopt dit ziender oogen

dan ook steeds meer en meer uit op de leer van staatsalmacht. De anti-revolutionair

daarentegen

belijdt, dat de staat is het instituut

van het recht. ') Niemand meene, dat dit onbeduidende zaken zouden zijn. Slechts onkunde

of

1) Uitvoerig

onvergeeflijke

heb

onverschilligheid

kan z o o oordeelen.

ik destijds in mijn boek Vrijzinnige

Staatkunde deze ver-

schilpunten uiteengezet en toegelicht, ook iu hun beteekenis en gevolgen voor de practijk des staatkundigen levens. Voor verder onderzoek, verwijs ik daarnaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1913

Brochures (TUA) | 22 Pagina's

Beginselen en belangen - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1913

Brochures (TUA) | 22 Pagina's