Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De mensch als 'levende ziel' - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De mensch als 'levende ziel' - pagina 35

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoo ook bij de dieren. Deze kon men, wat stof betreft, gerust hii de mineralen voegen, en de ziel, „het leven van het dier" verwiizen naar een andere wetenschap, bijv. naar de biologie. G e l u k k i g heeft men bij plant en dier iets geheel eigensoortigs gezien in 't geheele schepsel, en terecht heeft men ingedeeld: d e l f s t o f k u n d e voor de doode stof, p l a n t k u n d e voor 't levend organisme, dierkunde voor de levende zielen, die wij dieren noeEn zoo moest men nu ook niet den mensch in tweeën verdeelen • in lichaam, dat dan bij de dieren behoort en geest, dat aan de hersens te bemerken is, maar men moest het groote onderscheid tusschen den ganschen mensch en 't gansche dier eerlijk doen gelden. Natuurlijk, er zijn overeenkomsten. Er is zelfs nog veel m é é r o v e r e e n k o m s t tusschen mensch e n dier dan die leerboeken geven. Daar betreft het slechts de vorm van geraamte en spieren, van bloedsomloop en zenuwstelsel. Maar ook de biologie ziet in voeding, groei en voortplanting van het organisme overal parallellen tusschen mensch en dier. En zelfs in de psychologie is er parallelisme tusschen de bewustzijnsverschijnselen van menschen en dieren. De Heilige Schrift trekt ook zulke parallellen, zelfs in 't nadeel van menschen; denk maar aan den tekst, waarin de Heere tot Israël zegt: Een os kent zijn bezitter en een ezel de kribbe zijns heeren, maar Israël heelt geen kennis. De kennis van den os en van den ezel worden hier als kennis van het dier genoemd. Daarmee is het echter nog geen menschelijke kennis. Maar evenmin is de honger van een mensch dierenhonger, al is er gelijkenis. En een menschenhand moge parallellen hebben met een klauw van een leeuw, toch is een dierenpoot iets anders dan een menschenhand. En al hadden een gorilla en een mensch precies evenveel gram hersens, dan nog waren de eene apenhersens en de andere hersens van een mensch. Zoo is menschenbioed iets geheel anders dan dierenbloed. Dat kunnen moordenaars ons uit hun bange ervaring vertellen. En menschenspeeksel is niet hetzelfde als dierenspeeksel. Toen onze Heer door de Joden bespuwd werd, hing in die vloeistof al de haat en verachting hunner booze zielen aan Zijn lijdende persoon. Menschenleed is ook wat anders dan dierenleed, ook al is de pijn-reactie bij mensch en dier vaak gelijk. Wij behoeven dus geen speciale punten van verschil tusschen mensch en dier te zoeken, om dat verschil aan te toonen, zooals bijv. dat hersengewicht — want alles is aan den mensch anders dan aan het dier, omdat het eerste menschelijk en het tweede dierlijk is. 33

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1934

Brochures (TUA) | 55 Pagina's

De mensch als 'levende ziel' - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1934

Brochures (TUA) | 55 Pagina's