Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beproeft de geesten - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beproeft de geesten - pagina 11

Een nadere toetsing van de Buchman-beweging

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

uit deze beweging tot elkander in gemeenschap staan. wijzen daarop de door hen zelf gebruikte namen als arnpn-leden", Voorts blijkt dit uit het rüe „groep t »g P * „groep-leiders'\ r feit, dat men niet zonder uitnoodiging op een house-party komt cn 'ééns geestes met de beweging moet zijn, zoo men werkelijk een groep-lid zal wezen. In landen, waar de beweging reeds veel langer en sterker heerscht dan hier, is het nog klaarder, dat zij doelt en neerkomt op een „gemeenschap". Men moge als Gereformeerden in Holland of Indië ook op dit punt de scherpe kanten wat afgevijld hebben, mede om den intuïtieven tegenzin bij ons Geref. volk tegemoet te komen, en zelf niet te zeer in den maalstroom meegesleurd te worden, het spreekt wel vanzelf dat een geestelijke strooming behoefte heeft aan 'n zekere gemeenschap ; daar kan men niet buiten, hoe los men die gemeenschap met alle weerkracht ook poogt te houden, om principieele, utilistische of tactische redenen. Het zit den mensch in het bloed een meer of min hechte gemeenschap te vormen als club, groep, kring of vereeniging met hen, die éénzelfde doel nastreven ; het tegendeel zou ook in dit geval wat onnatuurlijk zijn. Heel sterk is dit uitgekomen in Oxford, de bakermat dezer beweging. Ik beroep me daarbij op een adres van 12 Masters in Oxford, opgenomen in „The Record" van 18 Nov. '32 en voorafgegaan door een artikel van Rev. C. M. Chavasse te Oxford. En nu zal men wel weer zeggen, dat men hier met Oxford niets te maken heeft en dat het om de „stoot" of „techniek" gaat, maar waarom blijft men dan in Holland zoo nauw contact houden met de groep in Engeland ? Waarom is daar meer dan eens ook een Hollandsch Gereformeerde geweest? Waarom krijgen sommige niet-groepmenschen een uitnoodiging tot bijwoning van house-parties hier via Engeland? En waarom is men er dan zoo dol op om Frank Buchman zelf hier op een house-party of conferentie te hebben? Laten de Geref. voorstanders in Holland dan openlijk zeggen : .,we moeten niets van de eigenlijke Oxfordgroep hebben en kunnen met hen geen contact houden". Welnu, uit het artikel van Chavasse blijkt, dat in Oxford de groepen geïnstitueerd zijn als een eeredienst en streng georganiseerd met een hoofdkwartier en een staf van hard werkende leden, en waar hun onverdraagzaamheid en exclusivisme een streng en benauwend noodlot is. Achter de vele plaatselijke groepen staat daar nenschen

Allereerst

9

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1934

Brochures (TUA) | 35 Pagina's

Beproeft de geesten - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1934

Brochures (TUA) | 35 Pagina's