Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus' dood en heerlijke overwinning - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus' dood en heerlijke overwinning - pagina 71

Verklaard in een Goeden Vrijdag-predicatie over Colossensen 2:14 en twee ..Paasch-predicatiën over Mattheus 28:5 en 6

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

hemel gedaald, zóó snel zou ook dit Evangelie over de wereld verkondigd worden. Nu is de Zone Gods voor altijd uit den angst en het gericht weggenomen. Uit de angsten der ziel, die Hij geleden had onder de verlating van Zijn Vader, uit den angst van alle lijden en benauwdheid, die Hij om der uitverkorenen wil ondergaan had. Jesaja noemt hier angst en gericht als twee onderscheidene zaken. Hij bedoelt hier niet alleen het gericht van Pilatus waardoor de Middelaar veroordeeld werd, maar ook 't richterlijke proces dat de Goddelijke rechtvaardigheid tegen Hem, als schuldbetalenden Borg, geleid heeft. Beide uit den angst en die geriohten is Hij nu voor altijd weggenomen, dat is verlost. Ziehier Zijn opstanding als een heerlijk bewijs Zijner overwinning. Met een oog des geloofs zag de profeet dit groote werk door den Messias voltrokken, daarom zegt hij: „Want Hij is afgesneden uit het land der levenden: om de overtreding mijns volks is de plage op Hem geweest", Jes. 53 : 8. Zoo moest Hij tot den staat Zijner verhooging komen. Toehoorders, merkt gij wel de groote beteekenis van deze overwinning in de opstanding van Christus? De mensch, als eindig, geschapen schepsel, zondigde tegen een oneindig God. Volgens het verbond der werken moest de overtreding dus gestraft worden met een oneindige, dat is eeuwige straf. Het eindige kon nooit aan den Oneindige de schuld betalen, doch zou eeuwig schuldig moeten blijven. Nu kwam echter de tweede Persoon in het Oneindig Goddelijk Wezen en nam vrijwillig de eindige, menschelijke natuur aan en kon zoo, als God en mensch, aan den oneindigen God den vollen losprijs betalen. Zoo kon dan nu de oneindige God en richter, aan de eindige, uitverkoren schepselen, de waarde der verdiensten van den oneindigen Middelaar toepassen, en kon het oneindige met het eindige weer verzoend worden. Daarom werd nu Zijn menschelijke natuur opgewekt, de Goddelijke natuur 69 6

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1936

Brochures (TUA) | 90 Pagina's

Christus' dood en heerlijke overwinning - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1936

Brochures (TUA) | 90 Pagina's