De ceremoniëele wet - pagina 7
Referaat voor de een-en-twintigste wetenschappelijke samenkomst der Vrije Universiteit op 1 juli 1936
In
sich beziehen, und nur mittelbar können die christlichen Wahrheiten
in
ihnen
angedeutet
seyn"
(S.
18).
Behalve de betrekking
tot
het N . T. komt aan den ritueelen cultus van het O u d e Ver-
§ 5
van zijn „Einleitung'
(I S . 4 6 — 5 2 , tweede druk § 6,
S . 8 9 —94) geeft Bahr zijn „Deutungsregeln." *) Zij z i j n : „I. D i e
erste
und allgemeinste Regel ist unstreitig,
bond tegelijk een onmiddellijke betrekking o p dealgemeene religieuze waarheid toe (S. 18, 19). Het Gereformeerde standpunt is anders dan
Wahrheiten
darstellen
dat van Bahr. Volgens Heidelb. C a t . Z o n d a g 6 is heel het O u d e
auch sonst klar ausgesprochenen Principien des Mosaismus über-
Testament uitwerking van G e n . 3 : 15. Vgl. ook Ned. G e l . Bel.
einstimmen"
Als
ik
het goed begrijp, is het verschil tusschen
(S. 47).
Ganzen
der
Cultus
art. 25.
im
dass
symbolische
müsse, Bähr
und Einzelnen solche Ideen und welche
mit
den anerkannten und
licht dezen regel toe o p
Bahr
en
de oudere Coccejaansche typiek dit, dat Coccejus c.s. tot in
durch eine genaue Kenntniss ihrer Beschaffenheit
het
kleinste een betrekking zagen o p Christus (S. 17), doch dat
lichting o p S .
Bahr
tot
in
religieuze
het
waarheid
Einzelheiten. Bähr druk
die
brengt
een
(S.
19—21),
„äussere
ook
betrekking behalve
Notwendigkeit
Spencer
ter
hen,
hebben ook
die zich
bezig
veel
sprake
dan
„unbedeutende
gehouden.
in
christlichen
zijn
Kirche
Benzinger in
von
Hij
Onder
deze
„Geschichte des
„ I V . Jedes
(Jena
1869)
(S.
laatsten
zijn
te
noemen
Testamentes
in
der
(S. 4 8 ; cf. toe-
einzelne
Symbol
einzelnen
Symbols
ist zunächst
(S. 49, alwaar ook toelichting hat
im
Allgemeinen
nur
Eine
49—50).
„ V . Bei jedem einzelnen Symbole, sey es Sache oder Handlung, muss
dasjenige,
was die zu symbolisirende Idee consfatirt, wohl
unterscheiden werden von demjenigen, was nur um der gehörigen Darstellung
willen dazu erförderlich ist, also nur
untergeordnete,
ff.) en I.
dienende Bestimmung hat ' (S. 50, 51 ; zie toelichting o p S . 5 t —
(1927, S . 6). Spencer
52). In den tweeden druk zijn de eerste en de tweede dezer regels
514,
515,
541
van
ritualibus.
„Jedes
et earum rationibus, libri tres (Editio
nam
jedes
auszugehen"
Bedeutung" (S. 4 9 : toelichting o p S .
heeft grooten invloed gehad door zijn werk „ D e legibus Hebraeorum Hij
Deutung
Namen
(S. 4 0 — 4 2 ) , (tweede
Alten
„Hebräische Archäologie 8 )
seinem
gegeven wordt).
heeft veel bestrijding gevonden en
48
48—49).
der
hadden (vgl. S . 22).
met de verklaring van de ceremoniëele wet
bewonderaars.
Diestel
„III. Bei
ziet o p de algemeene
S . 7, 5 9 — 6 4 ) . Dit is een veelbeteekenende figuur geweest
onder
L.
kleinste
S . 47,
„II. Die Deutung der einzelnen Symbole ist vor Allem bedingt
secunda
1686).
aan, dat de ritueele wet een aanpassing van G o d
was
aan de door de afgoderij bedorven Israëlieten en tevens een ge8
neesmiddel. Vooral aan de Egyptenaren heeft G o d veel ontleend. )
plaats
verwisseld.
Tusschen
I V en V is ingevoegd als V :
einzelne S y m b o l hat, in so verschiedener Verbindung es (I2 S . 93).
auch vorkommen mag, immer dieselbe Grundbedeutung
M e n ziet, dat dit niet veel verandering geeft. O o k overigens zijn er
slechts
kleine
wijzigingen in de formuleering der
„Deutungs-
regeln." 8
)
Von
Herder
Vom
Geist
der ebräischen
Poesie I
vooral den nadruk o p , dat M o z e s wel aan Egypte veel
S,
261—264
ontleende-,
legt
„der
Geist
seiner Religion aber war nicht ägyptisch" ( S . 2 6 2 , editie Stuttgart und Tübingen J . G . Cotta scher V e r l a g 1852)
Trouwens, gedeeltelijk sluit hij zich bij Spencer
aan vgl. Briefe, das S t u d i u m der Theologie betreffend. Vierter Brief a.w. S . 301 : „Lassen Sie sich bei dieser Gelegenheit für die Spencer'sche Moses
auf
ägyptische
Gesetze
Rücksicht
genommen,
Spencer hat sie zum Theil übertrieben: an sich aber ist diese M e i n u n g " . es
ja
kein
Hypothese, Grauen
nichts
V g l . S . 301. Even verder volgt: „ M o s e s
dass
Alleen de term „Mosaismus Bahr let
natürlicher
Gesetzgebung
als
ziet
den
te weinig
is al niet zonder meer te accepteeren.
Mozaïschen cultus als een afgesloten eenheid en op
de eenheid der Schrift, door de inspiratie van
den éénen, Heiligen Geest. D e tweede regel is o.i. volkomen juist.
einjagen.
En het werk van Bahr
bevat veel waardevolle gegevens.
hatte
eben zum Zweck sie von Aegypten wegzugestallen". C f . voorts voor het
standpunt van von Herder ten opzichte van de ceremoniëele wet V o m Geist der ebräischen dat
M e t den eersten van deze regels kunnen wij niet accoord gaan.
er
Poesie
Spencer
geen
II S . 90, verband
9
)
M e n neme goede nota van B ä h r s uitspraak: ,,Sie
waren
nicht
schon
vor
116, 117, 118, III S . 2 8 9 . M e n moet niet denken,
der folgenden Deutung selbst fertig, sondern sind das bewährt erfundene Resultat
met
mehrfach angestellter Deutungversuche" (S. 47). Vgl. Keil H a n d b u c h der bibli-
Christus
zag,
cf. reeds de eerste pagina van
zijn „ D e legibus H e b r a e o r u m ritualibus, et earum rationibus" (Editio secunda).
schen Archäologie
1
( 1 8 7 5 ) S . 6 7 , 68, waar deze
ook algemeene regels geeft.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936
Brochures (TUA) | 14 Pagina's