Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het feestoffer - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het feestoffer - pagina 9

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van dat altaar waaraan de Heere van leven en heerlijkheid bloedde en stierf. Nu, indien dit waar is, indien de offeranden Gods een gebroken geest zijn, dan is hij alleen gebonden aan de hoornen van het altaar wiens hart gebroken, wiens geest verslagen, wiens ziel vernederd is, en die bij bevinding aan den voet van het kruis ligt. Er is geen binden van een geheel ongebroken hart aan de hoornen des altaars; dat is geen feestoffer. Er is geen binden van een luchthartigen, beuzelachtigen, opgeblazen, aanmatigenden, zelfvertrouwenden geest, aan de hoornen des altaars; dat is geen feestoffer. Er is geen binden van een beschouwende kennis der leer zooals ze in de letter is, aan de hoornen van het altaar; dat is geen feestoffer. Er is geen binden van een verhitte verbeelding en een bedrogen hart aan de hoornen des altaars; dat is geen feestoffer. Het hart moet eerst verbroken en den geest verslagen zijn; zij moeten neergedrukt en zacht gemaakt worden door de werking van God den Heiligen Geest in en op den zeiven, voor dat zij geestelijk gebonden kunnen worden aan het kruis van den Heere Jezus. Daarom wanneer gij menschen of leeraars het kruis van Christus hoort vermelden, en hoort spreken alsof zij zelf belang stellen in dat groote slachtoffer, en gij bemerkt dat zij luchthartig, beuzelachtig, roemende, vermetel, hoogmoedig, geldgierig, wereldsch zijn, zulke menschen dragen hun eigen merkteeken met zich, dat zij een leugen in hun rechterhand hebben. Zij zijn niet gebonden aan de hoornen van het altaar, omdat zij daar niet gebonden zijn als een offerande met een verbroken hart. Zij zijn daar niet gebonden door de touwen, die de Heilige Geest rondom hun ziel gelegd heeft; zij zijn slechts gebonden door het licht waarmede zij hun eigen vermetele harten omwonden hebben, door de touwen der leer, of de banden der belijdenis, aan hetgeen zij het kruis van Christus noemen, maar wat niet meer het kruis is waaraan de Heere der heerlijkheid gedood 10

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 23 Pagina's

Het feestoffer - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 23 Pagina's