Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De slaaf vrijgekocht en verlost - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De slaaf vrijgekocht en verlost - pagina 22

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

bezigen, om dit Paapsche stelsel in zijn recht verfoeilijke gedaante voor te stellen, ik zou het doen. Ik weet mijn afschuw niet genoeg uit te drukken tegen een stelsel, hetwelk regelrecht tegen al de waarheden van een eeuwig blijvend Evangelie overstaat. Ons groote middenpunt is dit: dat God de Zijnen heeft liefgehad van eeuwigheid, en dat Hij ze naar dezelfde liefde zal liefhebben tot het einde — van eeuwigheid tot eeuwigheid. Ziedaar de groote oorzaak der verlossing. IV. Zien wij nu in de laatste plaats nog iets van

leven en de vrijheid daardoor verzekerd.

het

Indien „de

Heere Jacob heeft vrijgekocht, en hem verlost uit de hand desgenen, die sterker was dan hij", waar is dan hij, die nog sterker is dan de Verlosser, om daarover te k o m e n ? ! Ik moet nog eens teruggaan tot de gelijkenissen des Heeren, waarvan ik straks één meldde. „Wanneer de sterk gewapende zijn hof bewaart, dan is al wat hij heeft in vrede; totdat er Eén komt, die sterker is dan hij, en zijn geheele wapenrusting wegneemt, en zijn huis berooft". Gij leest nergens dat de sterk gewapende weder terug kwam. De andere gelijkenis is die, waar wij lezen, dat de onreine geest vrijwillig uitgegaan zijnde, naderhand weder tot dien mensch keerde, als tot zijn eigen huis, en het „ledig, met bezemen gekeerd en versierd" vindt. „Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, boozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mensch wordt erger dan het eerste. Dat wijst ons aan het onderscheid tusschen een verloste ziel en een verloren gaanden naamchristen. De vrijgekochte ziel is voor altijd tegen des satans macht beveiligd. Een verloren gaande naamchristen is vaak „met bezemen gekeerd en versierd", doch blijft het eigendom des duivels, en tot in eeuwigheid zijn prooi. Doch

wij zouden

nog acht geven op het leven

en

23

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1936

Brochures (TUA) | 25 Pagina's

De slaaf vrijgekocht en verlost - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1936

Brochures (TUA) | 25 Pagina's