Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De strijd om het vraagstuk der christelijke vakorganisatie van werkgevers in het licht van een oude strijdvraag in de christelijke levens- en wereldbeschouwing - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De strijd om het vraagstuk der christelijke vakorganisatie van werkgevers in het licht van een oude strijdvraag in de christelijke levens- en wereldbeschouwing - pagina 21

Referaat, gehouden op de algemeene ledenvergadering der Christelijke Werkgeversvereeniging op 9 September 1936 te 's-Gravenhage

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

levenswet, een, zij t al door de zonde gebroken, uitdrukking te worden van Christus' boven-tijdelijk Koninkrijk. W a n t , waar Christus is de ware W o r t e l van heel het tijdelijk leven, kan geen enkele tijdelijke samenlevingsverhouding een eigenmachtigheid, een natuurlijke zakelijke autonomie tegenover Hem geldend maken. Buiten Christus is het natuurlijk leven af-godisch, afgevallen van God. Er is inderdaad naar Dr. K u y p e r ' s woorcl geen duimbreed op heel het erf van het tijdelijk leven, waarvan Christus niet zegt: M ij n ! W a n n e e r men aan dezen Schriftuurlijken kijk op de verhouding van Christelijke religie en tijdelijk wereldleven vasthoudt, dan wordt het onmogelijk langer de verhouding tusschen de z.g.n. gemeene gratie en de wederbarende genade in Christus Jezus te zien als die van twee afzonderlijke terreinen. D e voorstelling, welke het rapport van 1929 in zijn aangehaalde uitspraak over dit punt geeft, is m.i. dan ook op Schriftuurlijk standpunt moeilijk te handhaven. D e gemeene gratie is de conserveerende, de behoudende genade Gods, welke alleen het tijdelijke leven raakt en daarin de scheppingsstructuren in stand houdt tegen de ontbindende werking der zonde. D e wederbarende genade daarentegen raakt den religieuzen, boven-tijdelijken wortel van heel de schepping. E n Christus Jezus, als het Verbondshoofd dezer wederbarende genade, is inderdaad de verborgen Wortel ook der gemeene gratie. Slechts i n H e m wil God zijn gevallen schepping nog in gunst aanzien. Christus Jezus, de nieuwe Levenswortel der schepping, is niet slechts de Koning van het tijdelijk kerkinstituut, maar evenzeer de ware Koning boven alle wereldsche overheden en ambten. Hij is, naar de uitdrukkelijke uitspraak der Schrilt de „Overste aller overheden der aarde". Iedere ambtelijke gezagstructuur, 't zij in gezin ol school, in staat of bedrijf, is door God onder Zijn Opperheerschappij 20-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 september 1936

Brochures (TUA) | 34 Pagina's

De strijd om het vraagstuk der christelijke vakorganisatie van werkgevers in het licht van een oude strijdvraag in de christelijke levens- en wereldbeschouwing - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 september 1936

Brochures (TUA) | 34 Pagina's