Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 15

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

te kennen en waarvan afwijking door inmanente krachten niet mogelijk werd geoordeeld. Maar, terwijl niet-christenen nu alleen die natuurwetmatige werkelijkheid erkenden, nam men als geloovigen aan, dat God in deze wereld met de haar bij de schepping meegegeven krachten andere hoogere krachten kon laten indalen en zoo in haar verloop kon ingrijpen. En dat gold dan als het wonder, waarvan het bestaan van zelf door alle niet-geloovigen ontkend werd. Nu is er in dit opzicht langzamerhand een totaal andere zienswijze begonnen zich baan te breken, gelijk ten aanzien van ons onderwerp b.v. is aangewezen door Erwin Liek in zijn bekende boek: „Het wonder in de geneeskunde" en nog meer door Best in zijn boek : „The miracles of Christ in the light of our presentday knowledge". Men heeft het ingezien, dat het statische wereldbeeld van weleer vervangen moest worden door een veel meer dynamisch wereldbeeld. En zelfs van niet-christelijke zijde is men o.a. gaan spreken van een progressieve creatie. En daarmee ging gepaard een veel klaarder inzicht in het door en door mysterieuze karakter van de werkelijkheid. Het bleek, dat er geen sprake van was, dat het raadsel van het heelal zich in een aantal eenvoudige physische of chemische of organische formules laat vast leggen. Men ging hoe langer hoe meer oog er voor krijgen, hoe enorm gecompliceerd de werkelijkheid is, hoe eindeloos veel krachten daar naast elkaar en op elkaar inwerken. En terwijl men vroeger van wonderen niet wilde weten, ging men nu overslaan tot het andere uiterste en alles zonder uitzondering voor „wonder" verklaren. Nu moeten wij met deze gewijzigde zienswijze wel op onze hoede zijn. Dat ze voor onze christelijke wetenschap eenig resultaat heeft afgeworpen, valt niet te ontkennen. Men heeft niet meer als vroeger den moed, misschien kunnen we zeggen, de brutaliteit iets als b.v. alle bijbelsch wonder voor onmogelijk te verklaren. Integendeel, men gelooft er gaarne in, alleen men verklaart ze naar analogie van al de andere wonderen, die wij dagelijks in het heelal en in het menschenleven op somatisch en psychisch gebied ontdekken. M. a. w. het wonder is hier een zuiver subjectief begrip ge-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's