Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 19

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

woord van Jes. 53, aangehaald in Matth. 12, niet alleen onze zonde, maar ook al onze krankheden op Zich neemt en draagt. Het zijn openbaringen van Christus en daarachter van God. En daarom is het wonder er in het Nieuwe Testament ook alleen voor het geloof. Let wel, wij beweren niet, dat, volgens het Nieuwe Testament, het wonder product van het geloof is, in den geest van het bekende woord van Goethe's Faust: „Das Wunder ist des Glaubens liebste Kind". En evenmin, dat het wonder als objectieve realiteit weg valt, waar het geloof of de geloovige verwondering ontbreekt, zooals bij de subjectivistische wondertheorie het geval is. Maar dit willen we zeggen: de wonderen, die Jezus doet, worden slechts door het geloof als wonderen in hun werkelijkheid erkend en als teekenen verstaan. Daar schijnt tegen te getuigen, dat het wonder in de Evangeliën vaak dient als middel om het geloof te wekken. Maar toch is deze tegenstrijdigheid slechts schijn. Want het wonder is hier dan ook alleen het middel voor het wekken van het geloof. M.a.w. als het er op aan komt is het niet het wonder, dat het geloof wekt, maar God, Die in en door dat wonder Zich openbaart. Vandaar ook dat Jezus het wonder zelden of nooit met een apologetisch doel gebruikt. Vaak verbiedt Hij zelfs ervan te spreken. En als de Farizeeën vragen, dat Hij Zich door een teeken als de Messias zal bewijzen, weigert Hij beslist en zegt: „dit ongeloovig geslacht zal geen teeken ontvangen". Jezus wil m.a.w. wèl door Zijn wonderteekenen even de aandacht vestigen op het groote wonderwerk, dat Hij bezig is te verrichten en heenwijzen naar de voleinding, als b.v. alle zieken genezen zullen zijn en'alle ellende zal zijn weggenomen. Maar dan ook alleen maar de aandacht vestigen, terwijl de aanvaarding ervan geheel een zaak van het geloof blijft. Om te spreken van de wonderen van Zijn jongeren ontbreekt ons hier de tijd. Anders hadden wij gaarne in dit verband eenige opmerkingen gemaakt over de artikelen van Ds. Rmgnalda in Refajah aan dit onderwerp gewijd, waarvan de exegetische fundeering ons toch niet sterk genoeg lijkt. Wij komen nu meteen toe aan de vraag, in hoever wij mogen aannemen, dat ook in onze dagen nog de mogelijkheid van het wonder, in casu het genezingswonder, op het geloof en het gebed bestaat.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's