Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dialectische theologie - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dialectische theologie - pagina 18

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

inzien, dat wij ook hier met schijnbare tegenstrijdigheden te maken hebben. De braambosch brandt en wordt niet verteerd. Doch wij hebben hier geen gewoon vuur, maar een bijzondere Godsopenbaring. God is in den braambosch en daarom verbrandt de braambosch niet. Zoo is het volk Israël in het vuur der beproeving, maar het wordt niet verteerd. Het komt niet om. God zal Zijn volk bewaren en verlossen. Het Lam is geslacht en het staat. Christus is eerst geweest in den staat van vernedering en daarom heeft God Hem uitermate verhoogd, zoodat Hij staat. De Openbaring teekent ons den Christus, Die eerst is vernederd en daarna verhoogd. De exegese van Filippenzen 2. Als ik zwak ben dan ben ik machtig. Waarom? Omdat de kracht van Christus alleen in zwakheid wordt volbracht. Dat is geen tegenstrijdigheid, maar werkelijkheid. Wij zien hier de hoogere eenheid, die door al Gods volk gekend en beleefd wordt. Daarom roemen wij in zwakheden, omdat wij alleen mogen roemen in onzen God. Als zondaren worden wij gerechtvaardigd, omdat de gerechtigheid van Christus ons wordt toegerekend. De gerechtigheid van Christus is onze gerechtigheid voor God. Christus is God en mensch in één Persoon. Het Woord is vleesch geworden. Hij heeft aan het kruis door Zijn lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid aan Gods gerechtigheid genoeg gedaan. Hij heeft door Zijn dood den dood overwonnen, opdat Hij ons het leven zou geven. Wij hebben dus tot taak, de schijnbare tegenstrijdigheden op te lossen, en door het geloof te zien, dat het niet-tegen-de-rede is, wat Gods Woord ons leert. Het strijdt wel tegen het natuurlijk verstand, tegen de opvatting van den onwedergeborene, maar niet tegen het verstand, verlicht door den Heiligen Geest. Ook hier heeft God het voor de wijzen verborgen, en den kinderkens geopenbaard. Wij gelooven niet het absurde! Wij spreken met Brakel van onzen „redelijken godsdienst". Daar zijn vele waarheden, ons geopenbaard, die boven onze rede zijn. Maar wat boven de rede is, is daarom niet tegen de rede, is daarom nog niet „nonsens". Dat willen zij. Dat wij „nonsens" zullen gelooven. 18

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 58 Pagina's

De dialectische theologie - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 58 Pagina's