Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gemengde huwelijk - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gemengde huwelijk - pagina 24

Naar Schrift en praktijk beoordeeld

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

geloovige partij, toont daarmede dat hij niet meer thuis is in den kring der heidenen. Hij hoort, tot op zekere hoogte — uitwendig — tot de geloovigen. 30 In geval de ongeloovige partij in zulk een gemengd geworden huwelijk echter wilde scheiden, dan is Paulus' advies dat de geloovige die scheiding niet tegen zal houden. Een geloovige die het als roeping zou zien, scheiding te verhinderen, het koste dan wat het koste, zou zich tot een slaaf van de ongeloovige partij maken. Hij zou zich naar de ongeloovige moeten schikken in het hoogste. Immers scheiding is in dit geval alleen te voorkomen door het geloof te verzaken, of door zich althans niet als geloovige te gedragen. Die prijs zou te hoog zijn, ongeoorloofd, in strijd met het Christendom. Een nieuw juk zou den Christen op de schouders worden gelegd.31 Ook het motief, dat de gelegenheid tot evangelieprediking bij scheiding weg zou vallen, behoeft den geloovige in dit geval niet te doen weifelen. „Het huwelijk is immers geen onderwijsof evangelisatie-instituut". 32 Indien een gemengd huwelijk niet anders in stand kan blijven dan door verloochening van het geloof, of in een voortdurenden godsdiensttwist, laat de geloovige dan liever berusten, als de ongeloovige scheiden wil. Dit apostolisch advies is leerzaam voor het beantwoorden van de vraag, die ons bezig houdt. Het leert in de eerste plaats, dat het bewaren van het geloof in een gemengd huwelijk niet tot de onmogelijkheden behoort. Hoe groot de verzoeking tot afval en ongeloof ook moge zijn, — God kan door Zijn genade de geloovige sterken om trouw te blijven, en de ongeloovige bewegen tot een — zij het ook vaak uiterlijk — meeleven. Voorts treft ons in Paulus' beschouwing het merkwaardig verschil tusschen Oud en Nieuw Verbond. Men vergelijke 30 Grosheide, Commentaar I Corinthe, pag. 241. 31 Grosheide, a. w. pag. 243. 32 Grosheide, Korte verklaring I Corinthe, pag. 89—90.

22

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 46 Pagina's

Het gemengde huwelijk - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 46 Pagina's